Pozycjonowanie w Mapach Google - Jak pozycjonować wizytówkę w Google Maps?

16 minut czytania

W tym artykule dowiesz się, co ma wpływ na pozycjonowanie w Mapach Google oraz jak optymalizować wizytówkę Google, aby systematycznie zwiększać jej widoczność w Mapach. Pokażemy Ci też, jak zaimplementować kod śledzenia i sprawdzać wyniki w Google Analytics. Sprawdź, na czym polega optymalizacja wizytówki czyli lokalne pozycjonowanie Google Moja Firma.

Zapisz się do newslettera!

Z tego artykułu dowiesz się:

Jak wypozycjonować swoją wizytówkę w Google Maps - to pytanie zadaje sobie większość firm, które działają lokalnie a ich model biznesowy opiera się na sprzedaży produktów i usług w siedzibie firmy lub na terenie danego obszaru (miasta, województwa, kraju). Myślisz, że pozycjonowanie w Google Maps jest trudne? Nic bardziej mylnego! Wystarczy zapoznać się z 9 skutecznymi poradami, które w prosty sposób pozwolą Ci zwiększyć widoczność Twojej wizytówki w Google.


Zwiększenie widoczności wizytówki w Google Maps - widok statystyk w panelu Google Moja Firma

Słowem wstępu, czyli kilka słów o wizytówce w Google?

Wizytówka Google to nic innego jak "chodząca rekomendacja" naszej firmy, która pokazuje się w wynikach wyszukiwania z map, jak i w aplikacji mobilnej, którą udostępnia Google (Mapy Google) na odpowiednie dla niej słowa kluczowe. Zaletą wizytówek jest przede wszystkim fakt, że dla firm lokalnych( ale i globalnych, które posiadają usługę lokalną) potrafią wygenerować nawet 1/4 ruchu na stronie internetowej. Jeśli nie masz jeszcze wizytówki lub nie wiesz jak dodać firmę do Google Maps, zapraszamy na dedykowany artykuł, w którym znajdziesz informacje jak stworzyć wizytówkę Google i dodać firmę do Google Maps. W tym artykule pokażemy jak ją optymalizować, aby systematycznie poprawiać jej pozycję w mapach na wartościowe słowa kluczowe i tym samym zwiększać ruch na stronie internetowej - a w efekcie sprzedaż.

Na czym polega pozycjonowanie w Mapach Google?

Na pozycjonowanie wizytówki w Google Maps, tak jak w przypadku strony internetowej, składa się wiele czynników, na podstawie których Google określa odpowiednią pozycję dla naszej wizytówki w Google na dany zestaw fraz. Jak zwykle, Google bardzo ogólne mówi o pozycjonowaniu wizytówki i tym, co wpływa na jej pozycję, ponieważ informacje, jakie możemy otrzymać są następujące:

Na pozycję wizytówki składa się:

  • Odległość - określa to, jak daleko znajduje się użytkownik wyszukujący oferowane przez firmę produkty lub usługi. Im będzie bliżej tym firma może być wyżej w wynikach.
  • Rozpoznawalność - określa to, jak bardzo firma jest już rozpoznawalna na dane słowo kluczowe, które jest wyszukiwane przez użytkownika.
  • Trafność - jak bardzo wizytówka firmy oraz zawarty w niej content pasuje do wyszukiwanego słowa kluczowego.

Wizytówką możemy zarządzać poprzez panel Google Moja Firma i dzięki niemu możemy publikować w niej różnego rodzaju informacje, na przykład w postaci wpisów, czyli spełniać jeden z czynników rankingowych - trafność.

Co jeszcze pomaga w pozycjonowaniu wizytówki i jak nią zarządzać, aby systematycznie zwiększać jej pozycję?

1. Uzupełnij podstawowe dane NAP (name, address, phone)

Jeśli utworzyłeś już wizytówkę według planu, o którym mówiliśmy w poprzednim artykule, to zawiera już ona podstawowe dane. Posiada numer telefonu, adres, godziny otwarcia i nazwę firmy, które są bardzo ważne i są jednym z czynników rankingowych. Ważne jest, aby wizytówka miała ten sam adres, który widnieje na stronie w zakładce “kontakt” oraz aby linkowała do strony a strona do niej. W przypadku link buildingu dla strony, wpłynie to również pozytywnie na wizytówkę i dodatkowo możemy liczyć na to, że pojawią się w niej też opinie o firmie z zewnętrznych serwisów np. Facebooka.

W tym momencie możesz też pokusić się o dodanie frazy ogólnej w tytule: np. Pozycjonowanie stron + nazwa firmy, co wpłynie na poprawę jej pozycji w mapach oraz może zwiększyć CTR.

2. Kategoria główna i podkategorie - wykonaj dokładny research

Kategorie główne oraz podkategorie są bardzo ważne, aby Google mogło w prosty sposób określić profil działalności Twojej firmy oraz dopasować ją do konkurencji. Kategoria jest również czynnikiem rankingowym i wpływa na pozycjonowanie lokalne firmy w mapach, więc podczas jej wyboru powinniśmy przeprowadzić szczegółowy research konkurencji w wynikach wyszukiwania Mapy Google. Jak należy szukać odpowiedniej kategorii dla Twojej wizytówki?

Krok 1 - Spośród odpowiednich słów kluczowych dla naszego modelu biznesowego wybieramy interesującą nas frazę np. pozycjonowanie stron + miasto.


Research kategorii na wybrane słowa kluczowe

Krok 2 - Sprawdzamy częstotliwość występujących kategorii. W naszym przypadku jest to:

  • Agencja interaktywna - 9 razy.
  • Agencja marketingowa- 6 razy.
  • Agencja reklamowa - 1 raz.

Na kategorię główną wybieramy tą, która najczęściej pojawiała się w top 20, czyli w naszym przypadku - agencja interaktywna. Pozostałe dodajemy w formie kategorii dodatkowych. W niektórych przypadkach podkategorii musimy szukać osobno po innych frazach, np. sklep z produktami i montaż produktów.

Ważne - Jeśli nie mamy w ofercie np. montażu, nie dodajemy takiej podkategorii.

Po tak przeprowadzonym researchu kategorii możemy być pewni, że są one odpowiednie dla naszego modelu biznesowego, a co za tym idzie będą miały wpływ na pozycję wizytówki Google.

Zapytaj o ofertę

3. Lokalizacja firmy oraz obsługiwane obszary - jak wybrać optymalne rozwiązanie?

Lokalizacja jest bardzo ważna, ale powinniśmy ją ukryć, jeśli nie obsługujemy klientów lub nie świadczymy usług bezpośrednio pod jej adresem (usunięcie, dodanie lub zmiana adresu może się wiązać z koniecznością ponownej weryfikacji wizytówki). Poniżej przedstawiamy kilka optymalnych rozwiązań, z których jedno na pewno sprawdzi się dla Twojego modelu biznesowego.

  • Jeśli jesteś np. dentystą, powinieneś mieć lokalizację ustawioną na swój gabinet, a w obsługiwanych obszarach dodane miasto.
  • W przypadku firmy serwisującej poza jej siedzibą należy usunąć adres, aby się nie wyświetlał, a w obszarach działania dodać obsługiwane miasta/gminy/powiaty/całe województwo/kilka województw/Polskę.
  • Dla sklepu stacjonarnego np. z usługą montażu produktu na danym terenie należy pozostawić adres firmy oraz dodać obsługiwany obszar, na którym świadczy usługi montażu.
  • Dla producenta (jeśli obsługuje klientów pod siedzibą firmy) należy zostawić adres i ustawić obsługiwany obszar na Polskę lub województwa, w których firma działa. Dla firm działających w skali ogólnopolskiej najlepszym rozwiązaniem jest posiadanie wizytówek dla każdej lokalizacji, w której firma posiada swoje oddziały.

4. Atrybuty w Google Maps- czym są i jak je zdobyć?

Dzięki atrybutom w Mapach Google klienci mogą otrzymać kilka ważnych informacji na temat Twojej firmy. Atrybuty mogą informować o tym, że restauracja zapewnia dostęp do Wi-Fi, posiada bar na miejscu lub jest odpowiednia dla rodzin, czy też posiada parking. Dodawanie odpowiednich atrybutów do profilu firmy pozwoli wywołać większe wrażenie na nowych użytkownikach, którzy przeglądają Twoją wizytówkę. Rodzaje atrybutów są zależne od profilu działalności.

Niestety z panelu Google My Business zazwyczaj mamy możliwość dodania jedynie informacji, że firmą zarządzają kobiety ;).


Dodaj atrybuty w panelu Google Moja Firma




Pytania, na podstawie których otrzymamy atrybuty

Wszystkie inne opcje są dodawane po wcześniejszych odpowiedziach na pytania Google do użytkowników map.

Warto jest więc zachęcać naszych klientów do tego, aby poświęcili minutę, wyszukali wizytówkę naszej firmy, kliknęli ,,odpowiedz na kilka pytań” i odpowiedzieli na pytania zadane przez Google, co zwiększy atrakcyjność wizytówki i samej firmy w oczach kolejnych klientów.


5. Unikalny opis firmy - siła 250 znaków

Myśląc o pozycjonowaniu wizytówki, aby mogła ona dotrzeć do potencjalnych klientów, zadbaj o utworzenie unikalnych treści do opisu firmy. W opisie można umieścić do 750 znaków. Ważne jest, aby w pierwszych 250 znakach były zawarte najważniejsze informacje. W takiej sytuacji najlepszym rozwiązaniem jest nasycenie ich w wartościowe dla nas słowa kluczowe oraz podanie nazwy miasta, w którym firma świadczy swoje usługi. Pierwsze 250 znaków jest zawsze widoczne po wyświetleniu profilu firmy, pozostała treść wyświetla się po kliknięciu w przycisk "więcej".

6. Usługi - nowa zakładka w wizytówce

Uzupełnienie usług w wizytówce Google może być jednym z tych czynników, które skuszą klienta do przejścia na stronę i skorzystania z oferty Twojej firmy. Niestety w wizytówce zobaczyć je mogą tylko i wyłącznie użytkownicy mobilni, ale możemy utworzyć business site, w której są już widoczne dla wszystkich. Dodatkowo tytuł kategorii stanowi nagłówek h3, a tytuł wpisu h4. Warto jest je uzupełniać, ponieważ są to dodatkowe, unikatowe treści, które widnieją w wizytówce oraz zawierają słowa kluczowe.


Widok zakładki “Menu” na urządzeniu mobilnym


Widok zakładki “produkty” na urządzeniu mobilnym

7. Wpisy w wizytówce Google

Tworzenie wpisów do aktualności wizytówki Google jest ważne, ponieważ dzięki temu stale odświeżamy content i dostarczamy nowych informacji dla naszych klientów. W ostatnim czasie Google wprowadziło możliwość obserwowania wizytówek, więc może to być ciekawą opcją poinformowania ich o zbliżającej się promocji lub nowym produkcie na stronie. Bardzo pomocnym rozwiązaniem jest publikowanie ich jako wpis - produkt. Pozwala to na dodanie dodatkowej zakładki do wizytówki Google, w której będą wpisy, zawierające tytuł i zdjęcie, a po kliknięciu również treść do 1500 znaków + przycisk “call to action” np. z zachęceniem do przejścia na podany przez nas adres strony. Niestety, zakładka jest widoczna tylko i wyłącznie na urządzeniach mobilnych. Na komputerach wpisy są widoczne po kliknięciu w wizytówce “zobacz poprzednie posty w Google” lub też na stronie business site, gdzie tytuł stanowi nagłówek h3, a na dedykowanej podstronie h1.

7.1. Karuzela produktów w wizytówce

Jest dostępna od początku 2019 roku dla firm, których kategorie w GMF określały sklepy, a teraz została udostępniona dla każdego w panelu Google Moja Firma. Możemy utworzyć katalog wszystkich produktów z podziałem na kolekcje/kategorie oraz dodać opis kolekcji na 1000 znaków. Każdy produkt dodany do kolekcji ma swój tytuł, zdjęcie, unikalny na 1000 znaków opis oraz link do podstrony produktu/usługi pod jednym z dostępnych przycisków call to action.

Dlaczego warto w tej formie dodawać produkty ? Przede wszystkim są widoczne zaraz po kliknięciu w wizytówkę w postaci karuzeli produktów z podziałem na kategorie. Dodatkowo wyświetlają się zarówno na telefonach, jak i innych urządzeniach (laptop, komputer stacjonarny). Są one na tyle widoczne w wizytówce, że każdy zwróci na nie uwagę. To powinno znacznie poprawić jej atrakcyjność i w efekcie zwiększyć CTR.

Jaka jest optymalna forma dodania produktu do wizytówki ? Według wskazówek od Google, powinniśmy stworzyć minimum 3 kolekcje, w których będzie co najmniej po 5 produktów. Oczywiście należy też pamiętać o tym, aby tytuł kategorii pasował do kategorii na stronie (frazy) oraz aby każdy opis był unikalny i zawierał adekwatne do produktu słowa kluczowe.

Ciekawostka: aktualnie tak dodane produkty nie są widoczne w aplikacji Google Maps, w zakładce mapy w przeglądarce oraz na stronie business site.

Zapytaj o ofertę


Widok karuzeli produktowej na urządzeniu mobilnym

8. Pozyskuj i odpowiadaj na opinie od klientów

Jeśli się kiedyś zastanawiałeś/aś czy ilość opinii ma znacznie, od razu odpowiemy, że tak. Warto jest zachęcać swoich klientów do poświęcenia kilku minut i wystawienia nam rekomendacji w Mapach Google. Aby móc maksymalnie wykorzystać potencjał opinii, powinna się ona składać z minimum 200 znaków (średnio 3 zdania), a w treściach powinny znajdować się interesujące nas frazy, nazwy miast i najlepiej zdjęcia. Badania dowodzą, że aż 75% użytkowników wierzy w opinie innych użytkowników, jak w rekomendację od przyjaciela. Dodatkowo, według badań firmy Bright Local, masz 17% więcej szans na to, że potencjalny klient się z Tobą skontaktuje, jeśli posiadasz pozytywne opinie od swoich klientów. Na otrzymane opinie, należy również zareagować. Warto jest podziękować za uzyskaną rekomendację oraz odnieść się do niej w jednym zdaniu. Ważne, aby każda odpowiedź była unikatowa i nie powielała tych samych treści. Istnieje duża szansa na to, że po dodaniu opinii, Google wyświetli jej część wraz z wizytówką w wynikach wyszukiwania. Należy pamiętać, że najwięcej zysku z wizytówki w Mapach Google osiągniemy, gdy średnia opinii będzie wynosiła 4.0 i więcej. Poniżej tej średniej nasza firma wydaje się nie atrakcyjna w oczach klienta.


Wyświetlanie części opinii, która zawiera słowo z wyszukiwanego słowa kluczowego

9. Business site - sposób na brak strony www i optymalizacja wpisów

Budowanie stron internetowych (business site) jest bardzo proste i łatwe do stworzenia, w wyniku czego mamy prosty landing page z wszystkimi informacjami z wizytówki. Tworzy się ją z panelu Google My Business, klikając po lewej stronie w zakładkę ,,witryna". Dodatkowo, do takich stron internetowych możemy dodać nagłówek h1, oryginalny adres url zakończony na “business.site” oraz otrzymać unikatowe podstrony i adresy url na wcześniej przez nas publikowane wpisy jako produkty. W tym momencie posiadając narzędzie takie, jak na przykład SurferSEO (https://surferseo.com/) możemy w łatwy sposób zoptymalizować wpisy, co w znacznym stopniu wpłynie na wizytówkę, jak i pozycję strony internetowej business site i optymalizowanego wpisu. Tworzenie stron internetowych business site jest idealnym rozwiązaniem dla firm lokalnych, ponieważ może być ona odpowiednikiem strony internetowej firmy lub stanowić uzupełnienie jej oferty. Poniżej przedstawiamy pozycjonowaną przez nas wizytówkę Google wraz z business site w wynikach wyszukiwania dla lokalnej firmy z Gdańska.


Optymalizacja wizytówki - efekty


Wygląd adresu url wraz z zaimplementowanym kodem śledzenia

Współczynnik konwersji z Mapy Google - jak wdrożyć analitykę do mierzenia efektów?

Praktycznie każda ze stron internetowych ma podpięte narzędzie Google Analytics i utworzone w niej zdarzenia, takie jak kliknięcie numeru telefonu na stronie internetowej czy wysłanie z niej formularza kontaktowego. Dzięki specjalnemu kodowi śledzenia jesteśmy w stanie odseparować wejścia z Mapy Google i mierzyć osobno efekty z wyników wyszukiwania dla strony i wizytówki. Wystarczy (mając podpięte narzędzie GA do strony) wdrożyć kod śledzenia:

?utm_source=google&utm_medium=organic&utm_campaign=(tutaj nazwa pod jaką mają widnieć wyniki w GA. Może to być np. wizytówka google)

Od tego momentu mamy osobno wyniki w Google Analytics z map i osobno ze stron internetowych. Wyniki są widoczne w sekcji Pozyskiwanie -> Kampanie -> Wszystkie kampanie.


Mierzenie ruchu w Analytics po implementacji kodu śledzenia


Konwersje z wizytówki vs reszta wyników organicznych

Po porównaniu jej do strony internetowej okazuje się, że generuje 50% więcej konwersji, współczynnik odrzuceń wynosi tylko 30%, a średni czas trwania i ilość stron na sesję jest znacznie lepszy.

Zapytaj o ofertę


Zwiększenie liczby telefonów - statystyki Google Moja Firma

Widok skuteczności działań

Widoczne efekty w krótkim czasie

Warto też pamiętać, że pozycjonując wizytówkę jesteśmy w stanie w krótkim czasie osiągnąć efekty w postaci zwiększonej ilości telefonów i przejść na stronę, co w rezultacie zwiększy sprzedaż. Poniżej przedstawiamy efekt systematycznej optymalizacji wizytówki, której głównym celem było zwiększenie ilości odebranych od klientów telefonów.

Jeśli nie masz czasu na prowadzenie wizytówki lub chcesz to powierzyć specjalistom, sprawdź naszą ofertę i cennik na pozycjonowanie lokalne w Mapach Google.

Podsumowując, wiele lokalnych firm nie docenia Mapy Google i nie bierze jej pod uwagę jako kanału sprzedażowego swoich usług lub produktów. Tymczasem mapy potrafią stanowić nawet 1/4 całego ruchu i generować leady równie skutecznie, jak strona w wynikach wyszukiwania. Podczas jej tworzenia lub zarządzania nią, pamiętaj o powyższych 9 skutecznych sposobach na pozycjonowanie lokalne firmy w Google Moja Firma, które pozwolą Ci zwiększyć jej widoczność w mapach. Wiedz o tym, że w Google Maps pozycjonowanie wizytówki Google składa się również z wielu czynników oraz algorytmu, który je bada.
W agencji Kampanie SEO codziennie dbamy o to, aby każdy z naszych klientów miał możliwie najlepiej zoptymalizowaną wizytówkę, ponieważ jak już wszyscy wiemy - warto.
Daj się odnaleźć swoim przyszłym klientom!

Z łatwością nawiązuje relacje oraz proponuje najbardziej efektywne i optymalne działania prowadzonym przez siebie klientom. Codziennie od ponad roku zagłębia się w tajniki Google Maps i stale analizuje wyniki, na podstawie których planuje działania zwiększające sprzedaż. Posiada odznakę lokalnego przewodnika i jest twórcą fanpage Top 1 w Mapach, na którym dzieli się swoimi doświadczeniami z Mapami Google.

(5/5), głosów: 22
Ocena strony:
Szanowni Państwo, nasz serwis stosuje pliki cookies. Możecie określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w przeglądarce. Więcej.