Słowa kluczowe Google Ads - Dopasowanie słów w kampaniach PPC

5 minut czytania

Kampanie w sieci wyszukiwania kierowane są na podstawie wyselekcjonowanych słów kluczowych. System Google Ads (do niedawna Google AdWords) umożliwia ustawienie kilku typów dopasowania słów kluczowych. Wśród nich dopasowanie ścisłe, do wyrażenia oraz przybliżone. Możemy również zastosować słowa wykluczające uniemożliwiające wyświetlanie się reklam na określone hasła.

Zapisz się do newslettera!

Dostępne typy dopasowania słów kluczowych:

  • dopasowanie przybliżone,
  • modyfikator dopasowania przybliżonego,
  • dopasowanie do wyrażenia,
  • dopasowanie ścisłe,
  • dopasowanie wykluczające.

Dopasowanie przybliżone

Słowa kluczowe w Google Ads w dopasowaniu przybliżonym (ang. broad match) mogą powodować wyświetlanie reklam w przypadku wyszukiwań zawierających synonimy słowa kluczowego, odmiany w formie pojedynczej i mnogiej, wersje z błędną pisownią, a także podobne wyszukiwania. Kolejność słów nie jest brana pod uwagę. Przybliżony typ dopasowania uwzględnia również ostatnie wyszukiwania użytkownika.

Ten typ dopasowania słów kluczowych jest w stanie wygenerować największy ruch na stronie, ale ze względu na dużą dowolność dopasowania najkorzystniej jest połączyć słowa kluczowe w dopasowaniu przybliżonym z wykluczającymi słowami kluczowymi. Słowa kluczowe w przybliżonym dopasowaniu nie zawierają specjalnych symboli, jest to domyślny typ dopasowania słów kluczowych w Google Ads.

Przykład: wynajem aut

wynajem auta

auto do wynajęcia

wynajmę auto

długoterminowy wynajem samochodu

tanie auta

* Przybliżony typ dopasowania słów kluczowych jest niewskazany dla większości reklamodawców, gdyż obok wyświetlania reklam dla niepowiązanych haseł może również powodować Niski Wynik Jakości.

Modyfikator dopasowania przybliżonego

Modyfikator dopasowania przybliżonego (ang. broad match modifier) umożliwia większą kontrolę nad hasłami wywołującymi wyświetlanie się reklam. Chcąc zastosować ten typ dopasowania należy dodać znak plus (+) przed tymi wyrazami, które koniecznie muszą znaleźć się w wyszukiwanej frazie. Podobnie jak w przypadku dopasowania przybliżonego kolejność wyrazów jest nieistotna. Poprawnie skonstruowane słowo kluczowe w dopasowaniu przybliżonym z modyfikatorem powinno wyglądać np. tak: +słowo +kluczowe. Hasła generujące wyświetlanie reklamy muszą zawierać słowa oznaczone znakiem plusa, mogą one występować w odmianie lub błędnej pisowni, a po ostatnich zmianach również w formie synonimu. Podobnie jak w przypadku dopasowania przybliżonego możemy stosować wykluczające słowa kluczowe, aby wyeliminować wyświetlanie reklam na nieodpowiednie wyszukiwania.

Przykład: +wynajem +auta

wynajem długoterminowy auta

wynajem samochodu

wynajem auta Wrocław

Dopasowanie do wyrażenia

Dopasowanie do wyrażenia (ang. phrase match) oznaczone jest symbolem ” ”, obejmuje wyświetlenia dla haseł zawierających całe wyrażenie lub jego zbliżoną odmianę. Reklama może zostać również wyświetlona dla hasła zawierającego synonimy słów składających się na dane słowo kluczowe. Wyszukiwane hasło może zawierać dodatkowe słowa przed wyrażeniem lub po nim. Poprawnie skonstruowane słowo kluczowe w dopasowaniu do wyrażenia powinno wyglądać np. tak: ”słowo kluczowe słowo kluczowe”. W przypadku dopasowania przybliżonego trafność targetowania również można kontrolować przy pomocy słów wykluczających.

Przykład: “wynajem auta”

wynajem auta Wrocław

długoterminowy wynajem auta

wynajem samochodu umowa

Dopasowanie ścisłe

Typu dopasowania ścisłego (ang. exact match) używamy wstawiając słowo kluczowe w kwadratowy nawias – [słowo kluczowe słowo kluczowe]. Wyszukiwane hasło może być bliską odmianą lub synonimem słowa kluczowego, ale nie może zawierać dodatkowych wyrazów. Dopasowanie ścisłe jest najprecyzyjniejszym typem dopasowania słów kluczowych w Google Ads. Użycie tego typu dopasowania nie wymaga stosowania wykluczających słów kluczowych. Przy czym trzeba pamiętać, że zastosowanie wyłącznie tego typu dopasowania na koncie może znacznie ograniczyć zasięg kampanii, a nawet podnieść jej koszt.

Przykład: [wynajem auta]

wynajem auta

wynajem samochodu

Warto zaznaczyć, że jeżeli na koncie aktywne są słowa, które są synonimami, to każdy z nich będzie w pierwszej kolejności powodował wyświetlanie reklamy dla dopasowanego dla niego hasła.

Dopasowanie wykluczające

Stosując wykluczające słowa kluczowe (ang. negative keywords) należy pamiętać o dodaniu synonimów oraz formy liczby pojedynczej i mnogiej, jak również w wielu przypadkach błędną lub uproszczoną pisownię. Wykluczające słowa kluczowe można dodawać na poziomie kampanii lub grupy reklam, klikając w kartę „Wykluczające słowa kluczowe” lub „Wyszukiwane hasła”.

Przykłady:

-wrocław

-wroclaw

-tanie

-tani

-długoterminowy

Jakie dopasowanie wybrać

Niestety nie ma na to pytanie jednoznacznej odpowiedzi. Nie ma jednego najlepszego dopasowania słów kluczowych, które sprawdzi się na każdym koncie Google Ads. Szersze dopasowania pozwalają na znalezienie tańszych, dla wielu reklamodawców lepiej konwertujących fraz, natomiast węższe typy dopasowania dają większą kontrolę i uniemożliwiają "przepalanie" budżetu na frazy nietrafnie dopasowane przez Google. Przy wyborze dopasowania najlepiej jest oprzeć się na analizie propozycji słów kluczowych, a po uruchomieniu kampanii monitorować hasła w zakładce "Wyszukiwane hasła".

Niestety, nieprawidłowo dobrane dopasowanie dla pojedynczej frazy w Google Ads może odpowiadać za wyświetlanie reklam dla kilku, a w skrajnych przypadkach dla kilkuset lub kilku tysięcy różnych fraz. Przy nieprofesjonalnej konfiguracji często zdarza się, że największe koszty generują frazy, które nie odpowiadają oferowanym produktom lub usługom, bądź intencja użytkownika jest zupełnie niezgodna z celem kampanii. Między innymi dlatego warto powierzyć konfigurację i optymalizację kampanii Certyfikowanym Partnerom Google. Ja oczywiście polecam Kampanie SEO!

Ponad 11 lat doświadczenia w zarządzaniu projektami oraz kreowaniu strategii marketingowych. Specjalizacja: pozycjonowanie stron, w tym audyty, analityka oraz link building. W świecie marketingu internetowego czuje się jak u siebie w domu. Dzieli się wiedzą na blogach, szkoleniach, konferencjach. Pomaga firmom promować i rozwijać swoje pomysły. Miał okazję współpracować przy ponad 500 projektach, nie tylko SEO.

Fan innowacyjnych rozwiązań, prowadzi testy czynników rankingowych Google i wykorzystuje wiedzę w skutecznej współpracy z klientami. Całą wiedzę przekazuje swojemu zespołowi na systematycznych szkoleniach.

Wyróżniony za projekty SEO, Certyfikowany Specjalista Google Adwords (wszystkie specjalizacje) oraz Google Analytics.

(4.8/5), głosów: 4
Ocena strony:
Szanowni Państwo, nasz serwis stosuje pliki cookies. Możecie określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w przeglądarce. Więcej.