W tym artykule przeczytasz:

Prowadzenie bloga firmowego ma ogromny potencja艂. Aby jednak podj臋te dzia艂ania przynios艂y rzeczywiste efekty, a nasz plan m贸g艂 si臋 powie艣膰, nie wystarczy jedynie za艂o偶y膰 bloga, trzeba r贸wnie偶 odpowiednio o niego zadba膰. W Internecie a偶 roi si臋 od zapomnianych miejsc, gdzie niewiele si臋 dzieje. Archiwalne wpisy, od kilku miesi臋cy a nawet lat, pozostaj膮 w niezmienionej formie, content nie jest aktualizowany, a na blogu nie pojawiaj膮 si臋 偶adne nowe posty, ca艂y potencja艂 drzemi膮cy w content marketingu idzie na marne.

Ciekawostka: Z przeprowadzonych bada艅 wynika, 偶e firmy B2B, kt贸re zdecydowa艂y si臋 na profesjonalne blogowanie, miesi臋cznie zdobywaj膮 o 67% wi臋cej klient贸w. Podobnie jest z sektorem B2C, gdzie wska藕nik pozyskanych lead贸w si臋ga nawet 88% - Zaskakuj膮ce, prawda?

Popularno艣膰 blog贸w firmowych

Internet, to dynamicznie rozwijaj膮ce i zmieniaj膮ce si臋 艣rodowisko. Codziennie pojawia si臋 tutaj niezliczona liczba wpis贸w, uznawanych przez u偶ytkownik贸w za bardziej lub mniej warto艣ciowe. Mnogo艣膰 informacji, sprawi艂a, 偶e internauci z wi臋kszym dystansem podchodz膮 do udost臋pnianych tre艣ci, zacz臋to selekcjonowa膰 publikowane wpisy pod wzgl臋dem jako艣ci, stylu i przekazu. Zdecydowanie cz臋艣ciej wybierane s膮 miejsca naturalne takie jak blogi bran偶owe, warto艣ciowe fora internetowe lub wizyt贸wki, gdzie u偶ytkownicy mog膮 pozostawi膰 w艂asn膮 opini臋 na temat danej firmy, us艂ugi lub produktu. Popularno艣膰 zyskuje tylko warto艣ciowy content, nastawiony przede wszystkim na rozwi膮zanie problemu u偶ytkownika a nie jedynie na reklam臋 馃槉. Internauci oczekuj膮 wyczerpuj膮cej odpowiedzi na stawiane pytanie, kt贸ra w wielu przypadkach wymaga specjalistycznej wiedzy w danej dziedzinie. Wypowiedzi ekspert贸w, publikowane na bran偶owych blogach firmowych s膮 wi臋c najbardziej po偶膮dane i wzbudzaj膮 najwi臋ksze zaufanie.

Moc blog贸w firmowych
Moc blog贸w firmowych.

Jak pisa膰 bloga?

Prowadzenie swojego bloga firmowego wymaga odpowiedniego planu, wiedzy i zaanga偶owania. Twoje dzia艂ania powinny zosta膰 poparte analiz膮, kt贸ra pozwoli osi膮gn膮膰 lepsze efekty publikowanych tre艣ci. Co jest wa偶ne i jak prowadzi膰 blog prawid艂owo? Czytaj poni偶ej!

O czym pami臋ta膰 pisz膮c bloga, wskaz贸wki
O czym pami臋ta膰 pisz膮c bloga, wskaz贸wki.

Tytu艂 wpisu

Chcesz efektywnie prowadzi膰 bloga firmowego ale udost臋pniane przez Ciebie wpisy nie wzbudzaj膮 zainteresowania internaut贸w? Dwoisz si臋 i troisz, przygotowuj膮c d艂ugie artyku艂y, a liczba odwiedzaj膮cych Twojego bloga stoi w miejscu? Z pewno艣ci膮 zastanawiasz si臋 co zrobi艂e艣 nie tak, przecie偶 na Twoim blogu publikowane s膮 tylko wyczerpuj膮ce, warto艣ciowe artyku艂y tematyczne. Mam dla Ciebie rad臋 - Zatroszcz si臋 o tytu艂y, kt贸re maj膮 wyszukiwania!

Nie wystarczy jedynie za艂o偶y膰 bloga i co jaki艣 czas udost臋pnia膰 na nim kr贸tki artyku艂. Tworzenie wpisu na bloga, od pocz膮tku wymaga odpowiedniego planu. Przede wszystkim musisz zadba膰, by temat, kt贸ry wybierzesz by艂 wyszukiwany przez u偶ytkownik贸w. W tytule powinna widnie膰 fraza, kt贸rej ludzie szukaj膮. Najch臋tniej wybierane programy gdzie mo偶esz sprawdzi膰 liczb臋 wyszukiwa艅 s艂贸w kluczowych to: Google Keyword Planer, Surfer SEO, Keywordtool, Semstorm, Senuto i inne.

Teksty skierowane do odbiorcy

Podstawowym krokiem w przypadku tworzenia dobrego contentu jest okre艣lenie grupy odbiorc贸w. Musisz od pocz膮tku dok艂adnie zastanowi膰 si臋 do kogo skierowane b臋d膮 publikowane wpisy i na jakiej reakcji czytelnika najbardziej Ci zale偶y. Pami臋taj, 偶e jeste艣 ekspertem w danej dziedzinie, korzystaj膮c ze swojej wiedzy i do艣wiadczenia udzielasz porady osobom, kt贸re z danym tematem zapewne maj膮 niewiele wsp贸lnego. Tworzona przez Ciebie tre艣膰 powinna by膰 wi臋c zrozumia艂a i czytelna dla odbiorcy. Pami臋taj o u偶ywaniu prostego j臋zyka. Zagadnienia, kt贸re mog膮 by膰 niezrozumia艂e staraj si臋 wyja艣ni膰 jak najpro艣ciej. W ten spos贸b budujesz zaufanie odbiorcy, internauta trafiaj膮cy na bloga czuje si臋 komfortowo otrzymuj膮c tutaj wszystko czego szuka艂.

Tylko warto艣ciowe informacje

B膮d藕 na bie偶膮co! Pisz o rzeczach wa偶nych w Twojej bran偶y. Zadbaj o udost臋pnianie informacji "na czasie". Staraj si臋 systematycznie aktualizowa膰 wpisy, wzbogaca膰 je o warto艣ciowe dane, infografiki, wykresy czy zdj臋cia. Zwr贸膰 uwag臋 na potrzeby u偶ytkownik贸w, czy w komentarzach nie pojawi艂y si臋 dodatkowe pytania czy sugestie dotycz膮ce tre艣ci, je偶eli tak - koniecznie we藕 je pod uwag臋.

W艂asny styl

Wykreuj w艂asny styl dodawania i pisania post贸w. W ten spos贸b staniesz si臋 rozpoznawalny. Internauci ch臋tniej b臋d膮 odwiedza膰 Twojego bloga nie tylko w celu zasi臋gni臋cia wi臋kszej ilo艣ci informacji ale r贸wnie偶 z czystej ciekawo艣ci. Zadbaj o r贸偶norodno艣膰 styl贸w, aspekty wizualne przyci膮gaj膮ce u偶ytkownik贸w i ciekawy j臋zyk. Pami臋taj, 偶e to w艂a艣nie Ty jeste艣 ekspertem w danej dziedzinie, prowad藕 wi臋c swojego bloga tak, by wzbudza艂 zainteresowanie odbiorc贸w i spe艂nia艂 ich oczekiwania.

Odpowiednia struktura tekstu

Tworz膮c wpis na bloga, musisz pami臋ta膰, i偶 cz臋sto aspekt wizualny jest znacznie wa偶niejszy ni偶 sama tre艣膰. Atrakcyjna forma przedstawienia informacji zwi臋ksza prawdopodobie艅stwo, 偶e wpis wzbudzi zainteresowanie i zostanie przeczytany. W tek艣cie, nie mo偶e wi臋c zabrakn膮膰 podzia艂u na akapity, wypunktowa艅, chwytliwych nag艂贸wk贸w, ciekawostek, pogrubie艅 itp. Ca艂o艣膰 musi by膰 nie tylko pe艂na warto艣ciowych porad i wskaz贸wek ale r贸wnie偶 odpowiednio si臋 prezentowa膰 pod wzgl臋dem wizualnym. Zwr贸膰 wi臋c uwag臋 na szczeg贸艂y, o kt贸rych wi臋kszo艣膰 bloger贸w mo偶e nie pami臋ta膰 馃槈.

Sta艂y kontakt z odbiorc膮

Pisz膮c posty zwracaj si臋 do odbiorcy. W ten spos贸b budujesz zaufanie i nawi膮zujesz relacj臋. Du偶膮 popularno艣膰 w ostatnim czasie zyskuje Storytelling, czyli budowanie wi臋zi z klientem poprzez opowiadanie historii. Technika ta, jest niezwykle skuteczna, je偶eli oczywi艣cie umiesz j膮 w艂a艣ciwie wykorzysta膰. Pami臋taj, 偶e dobrze skrojony storytelling nie dzia艂a dora藕nie ale d艂ugofalowo. Udost臋pniony wpis nie buduje jedynie obrazu konkretnego produktu a wp艂ywa na wizerunek ca艂ej firmy.

Systematyczno艣膰

Podstaw膮 dzia艂a艅 ka偶dego blogera jest systematyczno艣膰. Odpowiednia organizacja i dyscyplina w prowadzeniu bloga daje najlepsze efekty. Czy wiesz, 偶e wp艂yw na to ile os贸b odwiedzi Tw贸j wpis ma sam dzie艅 tygodnia i pora dnia kiedy zostanie opublikowany? Systematyczne dzia艂ania i publikacja wpis贸w blogowych w okre艣lonym dniu i o okre艣lonej godzinie to wa偶ny element content marketingu.

Z przeprowadzonych analiz wynika, 偶e najlepsz膮 godzin膮 do publikacji wpis贸w jest 9:00-11:00. Dzie艅 publikacji zale偶a艂 b臋dzie od bran偶y i tego co dok艂adnie chcesz przekaza膰, rekomendowanymi dniami tygodnia s膮 jednak: poniedzia艂ek, wtorek, 艣roda i ewentualnie czwartek. W 80% przypadk贸w, to w艂a艣nie w tym czasie odnotowuje si臋 najwi臋ksz膮 liczb臋 odwiedzin udost臋pnionych artyku艂贸w.

Nie zaleca si臋 publikacji w pi膮tek, szczeg贸lnie w godzinach wieczornych. W贸wczas wi臋kszo艣膰 os贸b chce odpocz膮膰 od pracy, wychodz膮c ze znajomymi lub relaksuj膮c si臋 w swoim domu. Zdecydowana wi臋kszo艣膰 nie my艣li o sprawdzaniu maili czy czytaniu ciekawostek w internecie. W wi臋kszo艣ci chcemy odpocz膮膰 od monitor贸w i zajmujemy si臋 zupe艂nie czym艣 innym.

U偶ytkownik na pierwszym miejscu!

Pami臋taj, aby jak najbardziej sprosta膰 oczekiwaniom u偶ytkownika. Zadbaj aby odwiedzaj膮c Tw贸j wpis znalaz艂 wyczerpuj膮c膮 odpowied藕 na zadawane pytanie. Przygotuj list臋 hase艂 najcz臋艣ciej zadawanych przez internaut贸w, sprawd藕 forma i komentarze opublikowane na innych blogach w ten spos贸b otrzymasz zbi贸r temat贸w, kt贸re warto poruszy膰.

Aktualizacja starszych wpis贸w - dlaczego warto

Ma艂o os贸b zwraca uwag臋 na starsze wpisy. W wielu przypadkach content publikowany kilka miesi臋cy, a nawet wiele lat temu trafia w zapomnienie. Wpisy, co prawda widniej膮 na blogu jednak zupe艂nie nie wykorzystujemy ich potencja艂u, kt贸ry - uwierz - jest wysoki!馃槈

Jak wykorzysta膰 potencja艂 starszych wpis贸w?

Bardzo cz臋sto, zdarza si臋 tak, 偶e stare wpisy, o kt贸rych nie zawsze udaje nam si臋 pami臋ta膰, generuj膮 du偶y ruch na prowadzonym przez Ciebie blogu. Cz臋sto, informacje w nich zawarte s膮 nieaktualne lub wymagaj膮 uzupe艂nienia. Zdarza si臋 r贸wnie偶 tak, i偶 wpisy te wygl膮daj膮 niezbyt atrakcyjnie pod wzgl臋dem wizualnym, s膮 藕le zoptymalizowane, wymagaj膮 dodania grafik, zdj臋膰 lub danych przedstawionych w formie wykresu - TO DOSKONA艁A SZANSA DLA CIEBIE. - uatrakcyjnij i rozbuduj tre艣膰, dodaj niezb臋dne elementy i dobrze j膮 zoptymalizuj. Takie dzia艂anie sprawi, 偶e udost臋pniony przez Ciebie jaki艣 czas temu artyku艂 zyska jeszcze wi臋ksz膮 popularno艣膰 a prowadzony biznes zyska zaufanie i wi臋ksz膮 rozpoznawalno艣膰 w sieci!

Jak znale藕膰 artyku艂 generuj膮cy ruch?

Dwoma doskona艂ymi narz臋dziami udost臋pnionymi przez Google, gdzie mo偶esz sprawdzi膰 ruch i skuteczno艣膰 poszczeg贸lnych wpis贸w jest Google Analytics i Google Search Console. Poni偶ej przygotowa艂am dla Ciebie instrukcj臋 jak to zrobi膰 馃憞

Google Search Console:
  1. Zaloguj si臋 do panelu.
  2. W pasku menu po prawej stronie wybierz - Skuteczno艣膰.
  3. Kliknij w zak艂adk臋 strony.
  4. Je偶eli chcesz sprawdzi膰 dane pochodz膮ce tylko z bloga przejd藕 do paska filtr贸w 馃憠 kliknij dodaj 馃憠 stron臋 馃憠 wklej dok艂adny adres bloga.
  5. Sprawd藕 liczb臋 klikni臋膰

Wyniki Google Search Console Kampanie Seo
Wyniki Google Search Console Kampanie Seo.

Google Analytics:
  1. Zaloguj si臋 do panelu.
  2. W menu po prawej stronie kliknij - Zachowanie 馃憠 Zawarto艣膰 witryny 馃憠 Wszystkie strony.
  3. W wyszukiwaniach zaawansowanych wpisujemy adres bloga.
  4. Otrzymujemy dok艂adne dane dotycz膮ce ods艂on, czasu sp臋dzonego na stronie oraz wska藕nika odrzuce艅.

    Wyniki Google Analytics Kampanie Seo
    Wyniki Google Analytics Kampanie Seo.

Optymalizacja wpisu

Samo napisanie artyku艂u nie wystarczy. Publikuj膮c wpis w Internecie, musisz zadba膰 o jego widoczno艣膰 w wyszukiwarce Google. Najbardziej po偶膮dane jest uplasowanie si臋 na pierwszej stronie w wynikach wyszukiwania, w贸wczas prawdopodobie艅stwo, i偶 internauta wybierze w艂a艣nie Tw贸j wpis jest najwi臋ksze. Lepsza widoczno艣膰 generuje wi臋kszy ruch 馃憠 wi臋kszy ruch zwi臋ksza prawdopodobie艅stwo zakupu 馃憠 to z kolei przek艂ada si臋 na zyski.

O czym pami臋ta膰 tworz膮c artyku艂 zgodny z praktyk膮 SEO?

  1. Wybierz temat o du偶ym zainteresowaniu spo艂ecze艅stwa,
  2. Okre艣l fraz臋 g艂贸wn膮, pod kt贸r膮 b臋dziesz optymalizowa艂 wpis, sprawd藕 liczb臋 wyszukiwa艅.
  3. Okre艣l d艂ugo艣膰 tre艣ci - w por贸wnaniu do konkurencji.
  4. Sprawd藕 cz臋stotliwo艣膰 i zag臋szczenie wyst臋powania s艂owa kluczowego w dopasowaniu 艣cis艂ym (Exact Match) i przybli偶onym (Partial Match) - w tre艣ci, nag艂贸wkach, altach i meta tagach.
  5. Zatroszcz si臋 o umieszczenie w tre艣ci wyraz贸w powi膮zanych tematycznie - w realizacji tego zadania doskonale sprawdza si臋 Surfer SEO, Content Editor 馃槉.
  6. Zastosuj linkowanie wewn臋trzne prowadz膮ce do oferowanych przez Ciebie produkt贸w lub us艂ug, a tak偶e do innych wpis贸w udost臋pnianych wcze艣niej w ten spos贸b zach臋cisz u偶ytkownika do zapoznania si臋 z Twoj膮 ofert膮 a w efekcie do zakupu.
  7. Aktualizuj i optymalizuj starsze wpisy, kt贸re generuj膮 ruch.

Budowanie Long Tail (d艂ugiego ogona)

Prowadzenie bloga to 艂atwy spos贸b budowania widoczno艣ci dla fraz wielocz艂onowych czyli fachowo nazywanych przez specjalist贸w SEO fraz Long tail (frazy z d艂ugiego ogona). S膮 to frazy o mniejszej liczbie wyszukiwa艅 jednak bardziej precyzyjnie okre艣laj膮ce intencje u偶ytkownika. Je偶eli udzielimy odpowiedzi na tego typu zapytania istnieje bardzo du偶a szansa, 偶e nasz wpis zyska wysok膮 pozycj臋 w wynikach wyszukiwarki. Oto przyk艂adowe frazy long tail:

  • Jak u艂o偶y膰 kostk臋 rubika - Jak u艂o偶y膰 kostk臋 rubika metod膮 lbl,
  • Sposoby na odchudzanie - Skuteczne sposoby na odchudzanie dla kobiet,
  • Organizacja imprez - Organizacja imprez integracyjnych dla firm.

Potencja艂 s艂贸w kluczowych z d艂ugiego ogona jest naprawd臋 du偶y i zdecydowanie nie nale偶y ich bagatelizowa膰. Dobra optymalizacja wpis贸w blogowych to 艣wietna okazja na zbudowanie szerokiego zasobu takich fraz.

Content marketing a SEO

Prowadzenie bloga firmowego daje mn贸stwo mo偶liwo艣ci, kt贸re w efektywny spos贸b wspieraj膮 dzia艂ania SEO i pozycjonowanie stron internetowych. Jakie s膮 korzy艣ci wynikaj膮ce z dzia艂a艅 content marketingowych na w艂asnym blogu?

  1. Mo偶liwo艣膰 umieszczania s艂贸w kluczowych, wi臋ksze mo偶liwo艣ci pozycjonowania konkretnych fraz.
  2. Mo偶liwo艣膰 dodawania link贸w w tre艣ci, linkowanie wewn臋trzne do konkretnych produkt贸w lub us艂ug. zwi臋kszenie widoczno艣ci asortymentu.
  3. Szansa pozyskania link贸w - o ile artyku艂 zostanie doceniony przez internaut贸w.
  4. Mo偶liwo艣膰 publikacji filmik贸w.
  5. Mo偶liwo艣膰 dodawania w艂asnych, dobrze zoptymalizowanych tre艣ci.
  6. Zwi臋kszenie rozpoznawalno艣ci marki poprzez publikowanie dobrze zoptymalizowanego contentu.
  7. Zwi臋kszenie zaufania.
  8. Generowanie wi臋kszych zysk贸w ze sprzeda偶y produkt贸w i us艂ug.

Prowadzenie bloga firmowego to realna szansa na promocj臋 danego biznesu. Solidnie prowadzony Content Marketing, jest obecnie jedn膮 z najcz臋艣ciej wybieranych form reklamy. Aby osi膮gn膮膰 sukces, zadbaj o publikowanie warto艣ciowych i dobrze zoptymalizowanych tre艣ci. Systematyczno艣膰 i rzetelno艣膰 dzia艂a艅 przyniesie pozytywne efekty dla Twojej firmy.