Jak dobrać słowa kluczowe do SEO i Adwords

5 minut czytania

Wyselekcjonowanie właściwych fraz to pierwszy i zarazem kluczowy krok mający decydujące znaczenie dla efektywności kampanii. Późniejsze działania bazują na wybranych frazach. Zarówno proces optymalizacji, content marketingu, jak i linkbuildingu jest oparty o słowa kluczowe, które targetujemy. Celem działań jest osiągnięcie nie tylko wysokich pozycji w Google, ale również wysokiego współczynnika konwersji, dlatego warto wiedzieć jak dobrać słowa kluczowe, aby każdy kolejny krok przynosił oczekiwane efekty.

Zapisz się do newslettera!

Myśl jak klient

Jakie słowa kluczowe wybrać, aby uniknąć błędów... należy myśleć jak klient, ponieważ to pozwoli osiągnąć wysokie pozycje dla fraz, których szukają nasi klienci. Trzeba przy tym pamiętać, że celem nie są najbardziej ogólne wyrażenia, ale frazy kluczowe odzwierciedlające ofertę. Dzięki temu przyciągniemy odwiedzających, którzy faktycznie są zainteresowani naszymi produktami, usługami lub informacjami na stronie. To właśnie dobór odpowiednich słów kluczowych jest pierwszym krokiem do wyświetlania Twojej strony właściwym odbiorcom w wynikach organicznych. Słowa kluczowe powinny odpowiadać frazom wpisywanym przez potencjalnych klientów, szukających produktów i usług.

Warto przy tym zadać pytanie, na przykład na FB lub podczas rozmów ze znajomymi: "Jak szukalibyście moich usług/produktów w Google?". Dzięki temu łatwo uzyskasz cenne wskazówki.

Najważniejsze zasady tworzenia listy fraz

  • Zadbaj, aby znalazły się na niej słowa kluczowe zawierające produkty lub usługi, zarówno słowa ogólne jak i szczegółowe - long tail. Dzięki temu pozycjonowanie lub kampania Adwords będą targetowane zarówno dla najbardziej popularnych fraz, jak i dla najbardziej precyzyjnych.
  • Pamiętaj, że zakres terytorialny ma znaczenie. Jeśli działasz lokalnie, do frazy warto dodać nazwę miasta (Kraków, Warszawa, Jasło) lub regionu (Mazowsze, małopolskie, podkarpackie). To pozwoli dotrzeć zarówno do klientów ogólnopolskich jak i lokalnych, którzy chętniej korzystają z usług firm ze swojego regionu.
  • Unikaj bardzo złożonych lub specjalistycznych fraz. Skomplikowane nazwy modeli, które nie są znane klientom nie będą wyszukiwane, dlatego przygotowując listę fraz nie warto poświęcać im zbyt dużej uwagi. Pozwoli to efektywniej wykorzystać czas i środki dla bardziej optymalnych słów kluczowych.
  • Unikaj ogólnych fraz jednowyrazowych. Pozycjonowanie tego typu wyrazów wymaga największych nakładów finansowych i czasowych. Jednocześnie należy pamiętać o tym, że frazy jednowyrazowe generują na ogół najniższy CTR i współczynnik konwersji, co znacznie obniża opłacalność inwestycji.

Analizujesz słowa kluczowe? - Zadaj sobie kilka pytań

  1. Jakie frazy są adekwatne do zawartości Twojej strony? Warto pamiętać, że pozycjonowanie stron będzie wymagało umieszczenia słów kluczowych na Twojej witrynie.
  2. Czy i jak często fraza jest wyszukiwana przez użytkowników? Ze względu na ograniczoną liczbę znaków w meta title i meta description warto odrzucić frazy, które są wyszukiwane sporadycznie.
  3. Czy Twoja strona jest już wyświetlana dla danej frazy w wynikach wyszukiwania i na której pozycji? Poprawienie pozycji dla stron już rankujących jest łatwiejsze i zdecydowanie szybsze.
  4. Czy konkurencja pozycjonuje się na te frazy? Jeżeli najwięksi konkurenci pozycjonują się na daną frazę to najprawdopodobniej będzie wartościowa. Możesz to zweryfikować na wiele sposobów.

W odpowiedzi na powyższe pytania pomogą Ci dostępne w internecie narzędzia:

Planer słów kluczowych

To znane wszystkim specjalistom SEO narzędzie dostarczone przez Google, dostępne po zalogowaniu na dowolne konto AdWords. Planer słów kluczowych pozwala uzyskać propozycje fraz i sprawdzić częstotliwość wyszukiwania fraz przez internautów. Korzystanie z Planera jest bezpłatne, aczkolwiek aby wyniki i sugestie były bardziej dokładne należy zasilić konto AdWords i posiadać co najmniej jedną aktywną kampanię.

Chcesz znaleźć nowe słowa kluczowe?

  1. Zaloguj się na swoje konto Google Adwords. Na pasku menu kliknij zakładkę Narzędzia i wybierz do Planer słów kluczowych.
  2. Wybierz opcję "Wyszukaj nowe słowa kluczowe" za pomocą wyrażenia, witryny lub kategorii.
  3. W polu Produkt lub usługa wpisz przykładowe frazy, kolejno wybierz kierowanie i kliknij "wyświetl propozycje".
  4. Analizuj wyniki

Na karcie Propozycja słów kluczowych otrzymasz listę fraz wraz z danymi dotyczącymi średniej miesięcznej liczby ich wyszukiwań.

Skorzystaj z podpowiedzi wyszukiwarki Google

Wpisując w wyszukiwarce określone słowo kluczowe Google wyświetla nam sugerowane hasła, pod jakimi znajdziemy szukany produkt. Propozycje te są dobrą podpowiedzią zarówno dla wyszukujących jak i dla tych, którzy wybierają słowa kluczowe do pozycjonowania. Google w podpowiedziach wyświetla frazy zbliżone tematycznie do wpisanej, a jednocześnie wyszukiwane przez internautów.

Podpowiedzi Google znajdziemy:

1. Na dole strony, pod listą wyszukiwania

2. W polu rozwinięcia paska wyszukiwania

Sprawdź firmy konkurencyjne na SEMSTORM

Używając narzędzia SEMSTOM uzyskasz kompletne informacje na temat każdej strony internetowej. Sprawdzisz na jakie wyrażenia Twoja konkurencja wyświetla się w wynikach wyszukiwania Google. Co więcej, nawet jeżeli nie znasz swoich konkurentów - dostępne narzędzia pomogą Ci ich zidentyfikować oraz zdiagnozować słowa kluczowe na stronie.

Sprawdź Google Search Console

GSC pozwala analizować dane dotyczące tylko naszej strony internetowej. Search Console jest darmowym narzędziem udostępnianym przez Google. Po zweryfikowaniu się jako właściciel witryny, wybierając analitykę wyszukiwania otrzymamy dane dotyczące ilości wyświetleń danej strony w wynikach wyszukiwania, a także ilości kliknięć w daną stronę www. Dodatkowe informacje jakie możemy uzyskać analizując GSC to CTR oraz pozycje naszej strony internetowej w wynikach wyszukiwania Google. Konsola jest bardzo rozbudowanym narzędziem, jest wykorzystywana zarówno do diagnozy, jak i analizy wyników działań związanych z pozycjonowaniem stron.

Ponad 11 lat doświadczenia w zarządzaniu projektami oraz kreowaniu strategii marketingowych. Specjalizacja: pozycjonowanie stron, w tym audyty, analityka oraz link building. W świecie marketingu internetowego czuje się jak u siebie w domu. Dzieli się wiedzą na blogach, szkoleniach, konferencjach. Pomaga firmom promować i rozwijać swoje pomysły. Miał okazję współpracować przy ponad 500 projektach, nie tylko SEO.

Fan innowacyjnych rozwiązań, prowadzi testy czynników rankingowych Google i wykorzystuje wiedzę w skutecznej współpracy z klientami. Całą wiedzę przekazuje swojemu zespołowi na systematycznych szkoleniach.

Wyróżniony za projekty SEO, Certyfikowany Specjalista Google Adwords (wszystkie specjalizacje) oraz Google Analytics.

(4.8/5), głosów: 8
Ocena strony:
Szanowni Państwo, nasz serwis stosuje pliki cookies. Możecie określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w przeglądarce. Więcej.