+48 888 026 862

Raporty dynamiczne Google Data Studio - Jak skonfigurować

Ręczne przygotowywanie raportów z działań dla klientów może okazać się czasochłonnym zadaniem. Oczekiwania klientów względem raportu mogą być zdywersyfikowane. Raport powinien być przejrzysty i czytelny, a także zawierać wszystkie istotne informacje. Dodatkowo jego tworzenie nie powinno zajmować zbyt wiele czasu. Google Data Studio znacznie ułatwia to zadanie i oszczędza cenny dla agencji czas. Poniżej wyjaśniamy jak działa i jakie korzyści płyną z jego używania.

Google Data Studio logo

GDS czyli Google Data Studio to narzędzie oferowane przez programistów Google, dzięki któremu można usprawnić swoją pracę przy tworzeniu raportów z działań, a także przedstawić wyniki w czytelny sposób. GDS umożliwia proste i przejrzyste tworzenie interaktywnych raportów. a także jest całkowicie bezpłatne. Warunkiem jest posiadanie konta google.

W GDS dostępnych jest wiele standardowych szablonów z takich źródeł jak m.in. Google Analytics, Google Search Console czy Google Ads. Każdy szablon można zmodyfikować i dostosować do swoich osobistych potrzeb, mamy możliwość tworzenia własnych szablonów. Na szczególną uwagę zasługuje fakt, że Google Data Studio posiada dostęp do wszystkich usług, z jakimi powiązane jest konto Google, które wykorzystywane jest do logowania w GDS.

Jak poprawnie korzystać z GDS?

Warunkiem korzystania z narzędzia jest posiadanie konta Google. Interfejs użytkownika jest stworzony w sposób prosty, a zarazem bardzo czytelny. Podczas generowania raportów do wyboru jest kilka standardowych szablonów.

widok wyboru szablonu

Po lewej stronie głównego okna znajduje się kilka opcji, między innymi:

opcje menu głównego
  • raporty (wyświetlane są wszystkie wygenerowane na danym koncie raporty),
  • źródła danych (zawarte tutaj są wszystkie wykorzystywane w raportach dane),
  • obszar analizy danych,
  • samouczki wideo, dzięki którym łatwiej zacząć tworzyć raporty.

Źródło danych to nic innego jak interesujące danego użytkownika informacje, zebrane w jednym miejscu. Do tej pory proces łączenia danych zajmował bardzo dużo czasu i jego realizacja wymagała korzystania z płatnych rozwiązań. Dzięki Google Data Studio wszystkie informacje i usługi zebrane są w jednym miejscu. Ogromną zaletą tego narzędzia jest możliwość odświeżenia raportu za pomocą dynamicznych filtrów zakresu dat. Wystarczy tylko kliknąć myszką i sprawdzać informację z dowolnych okresów.

Zalety korzystania z GDS

Do jednych z najbardziej znaczących zalet możemy zaliczyć:

  • możliwość generowania raportów z wielu źródeł danych,
  • prosty i przejrzysty sposób analizowania danych,
  • automatyczna aktualizacja raportów,
  • estetyczny wygląd,
  • możliwość udostępnienia raportów dowolnej osobie,
  • brak konieczności logowania się klienta w celu otwierania raportu,
  • brak opłat za korzystanie z narzędzia,
  • możliwość łatwego filtrowania i sortowania danych.

Wady korzystania z GDS

Wśród najbardziej znaczących wad można wyróżnić:

  • (aktualnie) brak możliwości eksportowania raportu do innych formatów takich jak np. PDF,
  • brak kilku źródeł danych,
  • brak możliwości ustawienia linka w innych elementach niż tekst.

Warto jednak podkreślić, że Google Data Studio to jest ciągle poprawiane i aktualizowane. Stale pojawiają się nowe funkcjonalności mające na celu usprawnienie jego pracy i wygody użytkownika.

Jak wyglądają raporty tworzone w Kampanie SEO?

wygląd raportu w Kampanie SEO

Raporty tworzone dla naszych klientów składają się z wielu elementów połączonych w jeden czytelny raport. Pierwszym elementem dokumentu jest menu główne w którym nasi klienci wybierają jedno z trzech dostępnych źródeł (Google Analytics, Google Search Console oraz Google Ads). Wygląd menu głównego został zaprezentowany na poniższym obrazku.

W zależności od wyboru, użytkownik otrzyma odpowiedni widok danych. Pierwszym źródłem z którego generujemy raporty jest Google Search Console. W raporcie tym przedstawiamy naszym klientom między innymi: słowa kluczowe, strony docelowe, ilość wyświetleń, kliknięć na poszczególnych kategoriach urządzeń.

W raporcie jest także prosty przycisk pozwalający na łatwy powrót do menu głównego raportu w celu przeanalizowania innego źródła danych. Wygląd raportu z GSC został zaprezentowany na poniższych obrazkach.

Drugim z źródeł dla którego generowane są raporty dynamiczne jest Google Analytics. W raporcie z tego źródła przedstawiamy naszym klientom między innymi takie informacje jak: najpopularniejsze strony, średni czas spędzony na stronie, informacje dotyczące kampanii płatnych jeśli są wykorzystywane, popularność strony, kanały odwiedzin, zdarzenia jakie zostały zrealizowane przez użytkowników oraz wiele wiele innych przydatnych informacji. Wygląd raportu z GA przedstawiają poniższe obrazki.

Trzecim źródłem, z jakiego generowane są raporty, jest Google Ads. Na widoku danych przedstawiamy informacje dotyczące kliknięć i wyświetleń poszczególnych kampanii oraz grup reklam, kategorii urządzeń, najpopularniejszych słów kluczowych, informację dotyczące rodzaju kampanii, a także cele (konwersje), jakie zostały zrealizowane w definiowanym przez klienta okresie czasu. Wygląd raportu przedstawiają poniższe obrazki.

Podsumowanie

Google Data Studio jest z pewnością rozwiązaniem, które skutecznie automatyzuje proces raportowania działań z obszaru SEM/SEO. Umożliwia nie tylko estetyczną prezentację danych, ale również proste porównanie skuteczności kilku kanałów marketingowych.

Praca z GDS nie wymaga od użytkowników zdolności programistycznych. Trzeba pamiętać, że GDS jest ciągle na etapie rozwojowym, dlatego pewne funkcjonalności wymagają podparcia się rozwiązaniami zewnętrznymi. Szczegółowe informacje na temat stanu aktualizacji znajdziemy tutaj.

 

Komentarze

Brak

 

Dodaj komentarz

Ocena strony:
(4.9/5), głosów: 11

Bezpłatna wycena?

Zamów bezpłatną wycenę pozycjonowania lub kompleksowego marketingu internetowego
lista
fraz