SEO Co To Jest - Optymalizacja Strony a Pozycjonowanie

16 minut czytania

SEO - z ang. Search Engine Optimization czyli optymalizacja stron internetowych pod kątem wyszukiwarek, celem zwiększenia widoczności określonych słów kluczowych w organicznych wynikach wyszukiwania. Podniesienie pozycji strony w rankingach wyszukiwarek (SERP, z ang. Search Engine Result Page) przekłada się na większy ruch na stronie. Dobrze realizowane SEO pozytywnie wpływa na zwiększenie sprzedaży produktów i usług oraz budowanie świadomości marki.

Zapisz się do newslettera!

W poniższym artykule:


Różnice między optymalizacją i pozycjonowaniem.

SEO, czyli optymalizacja nie jest synonimem pozycjonowania

Potocznie SEO i pozycjonowanie stron określa się jako pojęcia tożsame. Chociaż na rynkach zagranicznych są używane zamiennie, to u nas nie oznaczają tego samego. Wprawdzie obydwa działania zmierzają do osiągnięcia stabilnych i wysokich pozycji strony w wynikach wyszukiwania wyszukiwarki Google, to definicja pozycjonowania jest pojęciem szerszym. Jako SEO traktujemy się optymalizację strony w zakresie kodu, struktury, treści, grafik, które to dopiero w połączeniu z działaniami off-site, takimi jak link building, content marketing i analityka internetowa, składają się na pozycjonowanie strony internetowej.

Czym jest SEO czyli optymalizacja stron internetowych

Co to jest SEO? Pojęcie oznacza optymalizację pod kątem wyszukiwarek czyli dostosowanie do wytycznych i algorytmów tych czynników na stronie internetowej, które mają wpływ na pozycje. Audyt SEO oraz opracowanie strategii pozwala zaplanować działania SEO, które zapewnią poprawne indeksowanie strony oraz zwiększenie widoczności w wynikach organicznych na określone słowa kluczowe. Ogromny wpływ na użyteczność oraz widoczność witryny internetowej ma content marketing - czyli treści kierowane do odbiorców, potencjalnych klientów. Rozwój technologii oraz zmiany algorytmów dodatkowo wymuszają cykliczną optymalizację z zakresu struktury i kodu strony.


Ruch organiczny.

Co obejmują działania SEO

Optymalizacja strony (SEO) obejmuje szereg działań, prowadzących do zwiększenia jej użyteczności dla odbiorców oraz widoczności dla robotów. Dlatego w zakresie SEO ważne jest wprowadzenie zmian w treści oraz elementach budowy czyli kodzie strony celem dostosowania jej do jakościowych wymogów wyszukiwarek. Wraz z wprowadzeniem algorytmu Google - Mobile First Index, szczególnie istotna jest również optymalizacja SEO pod urządzenia mobilne.

Optymalizacja treści na stronie

Treści na stronie internetowej mają bezpośredni wpływ na pozycje i są czynnikiem behawioralnym. Ciekawy content pozytywnie wpływa na zachowania użytkowników na stronie, warunkuje to, jak długo na niej pozostaną oraz na wskaźnik odrzuceń. Długość wizyt odwiedzających Twoją stronę internetową wpływa na to, czy roboty uznają ją za wartościową. Treść na stronie powinna nie tylko odpowiadać na zapytania użytkowników, dostarczać wyczerpujących informacji na temat oferty oraz być urozmaicona za pomocą pogrubień, wypunktowań i innych form wyróżnień. Dobry content to taki, który jest zoptymalizowany pod SEO i wyszukiwarki stawiają go wysoko w rankingu na popularne frazy kluczowe.


Optymalizacja treści w SurferSEO.

Oprócz interesujących informacji ważna jest optymalizacja treści tj.:

  • unikalność - teksty na stronie nie mogą być duplikatem treści z innych źródeł np. strony producenta. Jeśli chcesz sprawdzić czy treści na Twojej stronie są unikalne możesz skorzystać z narzędzi Plagiarism Checker lub Copyscape.
  • odpowiednie nagłówki - zastosowanie znaczników HTML w postaci nagłówków H1, H2, H3…., pozwala robotom poznać strukturę strony.
  • zagęszczenie słów kluczowych - ilość wystąpień słów kluczowych w dopasowaniu ścisłym i przybliżonych (exact i partial match) jest jednym z czynników decydującym o tym czy strona zostanie postawiona wysoko w rankingu czy potraktowana jako spam.
  • uwzględnienie common words - poza słowami kluczowymi, content strony powinien obejmować słowa mocno związane z poruszaną tematyką, które występują minimum na kilku stronach z TOP10 rankujących na określone słowa kluczowe. Listę tych słów dla dowolnej frazy znajdziesz w audycie generowanym za pomocą narzędzia SurferSEO.

Optymalizacja w zakresie kodu i struktury strony

Meta title

Title tag to element HTML, który określa tytuł danej podstrony. Jest on zagnieżdżony w sekcji head strony. Ważne jest, aby każda strona w obrębie witryny miała unikalny title. Tag ten wyświetla się w wynikach wyszukiwania, zadbaj więc, aby zachęcał do kliknięcia. Powinien także wyświetlać się na pasku wyszukiwarki internetowej, oraz kiedy udostępniasz innym użytkownikom link do swojej witryny.

Title tag wygląda następująco: Przykładowy tytuł strony


Przykładowy meta title.

Co wpływa na skuteczność title:

  • użycie słowa kluczowego - umieszczenie pozycjonowanej frazy w tytule, pozwala wskazać i zrozumieć użytkownikom i wyszukiwarkom o czym jest dana strona, zaleca się umieszczenie słowa kluczowego na początku.
  • długość - wyszukiwarka Google wyświetla title tagi o długość do 600 px, co stanowi 60-70 znaków.
  • brand - zamieszczenie na końcu tagu tytułowego, wzmianki o marce promuje świadomość marki i zapewnia wyższy współczynnik klikalności, w szczególności w przypadku znanych brandów. Czasami warto umieścić swoją markę na początku tagu tytułowego w sąsiedztwie słów kluczowych.

Meta descriptions

Podobnie jak tag meta title, meta description jest elementem HTML opisującym zawartość strony, na której się znajduje. Również jest zagnieżdżony w tagu head i wygląda następująco:

Metaopisy nie są czynnikiem rankingowym w SEO, jednak ich treść wyświetla się w wyszukiwarce i ma wpływ na wskaźnik klikalności.


Przykładowy meta description.

Co wpływa na skuteczny meta description

  • zwięzłe przedstawienie oferty wraz z korzyściami wynikającymi ze skorzystania z niej,
  • długość - możesz wykorzystać około 150 znaków,
  • CTA (z ang. Call To Action) - czyli zachęcenie do działania, zamieszczane zwykle na końcu tagu, np. Kup teraz!, Sprawdź ofertę!

Optymalizacja grafik

Grafiki na stronie internetowej mają ogromny wpływ na szybkość ładowania, doświadczenia odbiorcy i osiągane wyniki. Chociaż nie ma uniwersalnego rozwiązania w zakresie optymalizacji obrazków, zawsze pamiętaj o kilku elementach, tj.:

  • Kompresja
  • Odpowiedni format - jeśli nie musisz zachowywać wysokiej rozdzielczości obrazu, użyj jpg, dla miniatur oraz obrazów w tle wybierz png.
  • Pokaż odwiedzającym, że ładowanie grafiki trwa.
  • Testy alternatywne - boty, aby określić, co znajduje się na zdjęciu, bazują na nazwie pliku, tytule i tekście alternatywnym. Celem dodania altów czyli opisów obrazków jest dostarczenie informacji dla osób niewidomych korzystających ze specjalnych czytników. Pamiętaj, aby alty były naturalne dla ludzi, unikaj upychania słów kluczowych. Boty wyszukiwarek internetowych indeksują alty, aby lepiej zrozumieć, co znajduje się na dodanych obrazach, co zapewnia dodatkową korzyść w postaci lepszego kontekstu obrazu dla wyszukiwarek.

Rich Snippets

To dane strukturalne, które pozwalają na wyróżnienie strony wśród organicznych wyników wyszukiwania poprzez dostarczenie użytkownikom dodatkowych informacji już podczas przeglądania wyników, stanowiących odpowiedź na dane zapytanie.


Rozszerzenia rich snippets.

Za pomocą rozszerzeń można dostarczyć użytkownikom informacje, takie jak np. ilość opinii użytkowników i średnia ocen, zdjęcie, filmy, grafy wiedzy, site linki, miejsce i data wydarzenia, data publikacji i inne. Ich wyświetlanie wpływa na zwiększenie współczynnika klikalności, na ranking domeny i zmniejsza wskaźnik odrzuceń oraz dokładniej wskazuje użytkownikom, co znajdą na stronie. Wdrożenie rich snippets w ramach pozycjonowania nie gwarantuje, że rozszerzenia będą zawsze wyświetlane w przeglądarce.

Linkowanie wewnętrzne

Wewnętrzna struktura linków pozwala robotom i użytkownikom dotrzeć do wszystkich podstron w obrębie serwisu. Dobrze wykonane linkowanie ułatwia robotom indeksowanie, co jest istotne dla SEO i pozycjonowania stron. Do elementów linkowania wewnętrznego na stronie zaliczamy m.in.: dobrze zaprojektowane menu serwisu, schema breadcrumbs, mapę strony (w przypadku dużych serwisów, lepiej podzielić ją na kilka części), paginację, sekcję produkty podobne, ostatnio na blogu, inni Klienci kupili również oraz linkowanie pomiędzy blogiem, kategoriami, produktami i stroną główną.

AMP - Accelerated Mobile Pages


Amp html.

Celem przyspieszonych stron mobilnych jest dostarczanie treści użytkownikom mobilnym z prędkościami znacznie większymi niż w przypadku stron bez tej technologii. AMP dostarcza zasoby z serwerów pamięci podręcznej (nie z oryginalnej strony) i używa specjalnej wersji AMP HTML i JavaScript.

Optymalizuj pod urządzenia mobilne

Od czasu obowiązywania first mobile indeks, wersja mobilna Twojej witryny jest główną wersją dla Google. Jeśli Twoja witryna ładuje się szybko na komputerze, ale ładuje się wolno na komórkach, Google traktuje ją jako wolną. W Search Console możesz szybko sprawdzić czy na Twojej stronie występują problemy z użytecznością na urządzeniach mobilnych. Jeśli chcesz sprawdzić poprawność działania Twojej strony na urządzeniach mobilnych, możesz także skorzystać z narzędzia Google, jakim jest Test Optymalizacji Mobilnej. Zobacz nasz poradnik, jak przyspieszyć stronę internetową.


Test optymalizacji mobilnej.

Powyższe działania SEO mają na celu sprawne indeksowanie strony przez boty oraz zwiększenie widoczności w wyszukiwarkach na określone słowa kluczowe.

Czynniki off-page

Link building to proces pozyskiwania wartościowych linków prowadzących do naszej domeny. Pamiętajmy, aby pracując nad pozycjami w Google stawiać na jakość, nie ilość linków. Reputacja i zaufanie (tzw. Trust Rank) oraz powiązanie tematyczne linkujących stron mają duże znaczenie. Pozyskiwanie linków jest ważnym elementem pozycjonowania.

Realizując link building zwróć uwagę na kilka kwestii, tj. dywersyfikację profilu linków, ilość linków i domen linkujących, proporcję między linkami dofollow i nofollow, jakość domen linkujących (warto skorzystać z narzędzi tj. Surfer SEO, Ahrefs i Majestic), tzw. satelitę odnośników, wykorzystanie kotwic.

Formy pozyskiwania linków:

  • publikacje na zewnętrznych portalach i artykuły sponsorowane,
  • NAP,
  • guest posting czyli artykuły gościnne,
  • współpraca z organizacjami i instytucjami czyli sponsoring nagród i wydarzeń,
  • fora internetowe,
  • linki w istniejących artykułach,
  • wykorzystanie broken links,
  • własne zaplecze,
  • linki na zewnętrznych profilach (wizytówka, social media, itp.).

Analityka internetowa

Analityka internetowa to proces zbierania i analizy danych o ruchu i zachowaniach użytkowników na stronie internetowej. Zestawienie danych odnośnie do źródła wizyt, danych demograficznych odbiorców i odwiedzanych podstron to niezbędny element pozycjonowania stron. Analityka pozwala dobrze poznać użytkowników i określić działania mające na celu poprawić widoczność oraz współczynnik konwersji. Specjalista SEO już na początku współpracy powinien sprawdzić czy zweryfikowano Search Console i Analytics oraz utworzyć raport Data Studio dla klienta.

Poza powyższymi, na pozycje w Google wpływa wiele innych czynników on-page i off-page. Ponoć jest 200 czynników wpływających na pozycjonowanie,, ale nigdy nie ogłoszono oficjalnej listy. Jednak na pewno zaliczymy do nich elementy, takie jak zachowania użytkowników, sygnały społecznościowe, historia domeny, linki kanoniczne, mapa strony, przekierowania 301, serwer, możliwie krótkie i przyjazne adresy URL, protokół HTTP/2, wyeliminowanie błędów 404, wskazanie w pliku robots.txt zasobów, do których roboty mają mieć dostęp, wdrożenie protokołu HTTPS, brak nieaktualnych linków, czy zastosowanie się do wytycznych W3C - czyli wytycznych tworzenia stron. Brak błędów walidacji W3C wskazuje na witryny wysokiej jakości.

Przydatne narzędzia

Dostępne narzędzia SEO znacznie ułatwiają specjalistom SEO pracę w zakresie diagnostyki i optymalizacji strony. Nie ma jednego idealnego narzędzia. Realizując działania należy korzystać w wielu narzędzi. Poprawna analiza i interpretacja dostarczonych danych pozwala określić elementy do poprawy i skuteczny plan pozycjonowania.

Najważniejsze narzędzia SEO:

  • usługi Google - Search Console, Google Analytics, Google Trends, Google PageSpeed Insights, Google Structured Data Testing Tool, Google Mobile Friendly i inne
  • crawley analizujące strukturę, obrazy, CSS, skrypt i inne elementy istotne z perspektywy SEO - Screaming Frog
  • narzędzia do analizy profilu linków - Majestic, Surfer SEO, Ahrefs, Moz OSE
  • narzędzie do analizy czynników onsite - SurferSEO
  • wtyczki do analizy czynników w obrębie strony - SEO Quaqe, Lighthouse, Meta SEO Inspektor, MozBar, Tag Assistant, NoFollow
  • narzędzie do analizy poszczególnych elementów kodu - Dev Tools
  • narzędzia do analizy widoczności i konkurencji - Semrush Semstorm, Senuto
  • inne - Pingdom, GTmetrix, HTTP Status Code Checker, Redirect Checker, itd.

White hat SEO vs black hat SEO

White hat SEO to techniki i strategie, które są zgodne z regułami wyszukiwarek, których głównym celem jest dostarczenie użytkownikom wartościowych treści w odpowiedzi na ich zapytania. Z kolei black hat SEO to tzw. techniki spamerskie. Nieetyczne techniki mogą dotyczyć pozycjonowania, jak i samego SEO. Zaliczamy do nich głównie korzystanie z SWL (Systemy Wymiany Linków) czyli platform umożliwiających szybkie pozyskanie bardzo dużej ilości linków do strony. Kolejnymi nieetycznymi metodami SEO są kopiowanie cudzej treści oraz keyword stuffing czyli przesycenie słowami kluczowymi treści na stronie internetowej. Chociaż techniki spamerskie mogą działać, ich wykorzystanie w ramach SEO i pozycjonowania strony wiąże się z ryzykiem nałożenia kar tzw. filtrów Google i/lub wyindeksowania. Usunięcia z wyników wyszukiwania dla niektórych firm, w szczególności działających w e-commerce, może skutkować nawet koniecznością zamknięcia działalności. Pamiętaj, aby zachować ostrożność wybierając agencję SEO.


White hat vs black hat SEO.

Dobre praktyki:

  • twórz strony głównie dla użytkowników, nie dla wyszukiwarek,
  • zadbaj o wydajność strony,
  • pozyskuj wartościowe linki,
  • analizuj działania konkurencji,
  • stosuj się do wskazówek Search Console i analizuj statystyki indeksowania,
  • dbaj o bezpieczeństwo danych użytkowników - wdróż certyfikat SSL.

Nieetyczne praktyki, których lepiej unikać:

  • automatycznie generowana treść,
  • uczestnictwo w programach wymiany linków,
  • duplicate content - tworzenie stron z niewielką ilością oryginalnej treści lub bez niej,
  • cloaking - pokazywanie robotom wyszukiwarek innych treści niż użytkownikom,
  • ukrywanie treści - np. poprzez dodanie tekstu w kolorze tła,
  • keyword stuffing,
  • doorway pages - tworzenie stron w celu uzyskania dobrego rankingu dla określonych wyszukiwań kierujących ruch do Twojej strony.

Długotrwały proces

W Kampanie SEO często spotykamy się ze strony klientów z pytaniami “ile trwa pozycjonowanie” i “kiedy będą efekty SEO”. Odpowiedź jest typowa dla branży SEO i brzmi: “To zależy”. SEO, a tym bardziej pozycjonowanie to złożony proces.

Czynniki wpływające na to, kiedy będzie widać pierwsze efekty SEO:

  • branża,
  • konkurencja,
  • wiek i historia domeny,
  • zmiany algorytmów,
  • kraj,
  • popularność słów kluczowych,
  • profil linków.

W przypadku małych miejscowości oraz niszowych branż zdarza się, że wystarczy jednorazowa optymalizacja treści i elementów technicznych, aby zająć miejsce w TOPach w rankingu wyników wyszukiwania. Jednak w większości przypadków proces pozycjonowania jest długotrwały, który wymaga stałej pracy, pozyskiwania wartościowych linków i dostosowywania strony do zmieniających się algorytmów Google. Pamiętajmy również, że pozycjonowanie to współpraca, która wymaga zaangażowania obydwu stron - agencji SEO i klienta.

SEO zgodnie z wytycznymi Google

SEO przeżywa ciągły rozwój. Czasy, gdy polegało na upychaniu słów kluczowych i masowym pozyskiwaniu linków, już dawno minęły. Specjaliści z Mountain View wdrożyli szereg algorytmów zwalczających nieetyczne techniki pozycjonowania stron. Obecnie SEO to skomplikowany proces, wymagający wiedzy analizy danych i konkurencji. W Kampanie SEO na bieżąco monitorujemy zmiany algorytmów i pozycjonujemy strony kompleksowo, zgodnie z aktualnymi wytycznymi Google. Algorytmy aktualizowane są na bieżąco i sprawdzają wiele czynników, tj. treść zapytania, trafność i przydatność, wiarygodność, lokalizacje, czas, ustawienia przeglądarki. Waga poszczególnych czynników jest dywersyfikowana dla każdego zapytania. W zakresie działań SEO wprowadzamy na stronach klientów różne modyfikacje w treści lub elementach kodu witryny. Analizowane pojedynczo zwykle nie mają bardzo dużego wpływu na SEO, jednak w połączeniu z optymalizacją innych elementów mają znaczny wpływ na wygodę użytkowników na stronie oraz ranking w wyszukiwarce. Algorytmy wpływają również na pozycjonowanie stron wykraczające za SEO, czyli strukturę linków.

Mocno związana z branżą marketingu internetowego od początku 2015 roku. W Kampanie SEO odpowiedzialna za optymalizację stron internetowych, przygotowywanie audytów i koordynowanie pracy swojego zespołu. Pasjonatka, zawsze głodna wiedzy, na bieżąco śledzi wszelkie nowinki w branży. Prywatnie uwielbia góry, owczarki niemieckie i jazdę na rowerze. Zafascynowana naturalną medycyną i zdrowym odżywianiem.

(5/5), głosów: 8
Ocena strony:
1 komentarz
Szymon Owedyk z JakSieRozwijac.pl
2019-09-17, 21:12
Super wyjaśnione SEO i Pozycjonowanie stron :)
Szanowni Państwo, nasz serwis stosuje pliki cookies. Możecie określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w przeglądarce. Więcej.