Skuteczna reklama w internecie. 7 efektywnych sposobów promowania Twojej firmy!

16 minut czytania

Założyłeś właśnie firmę i zastanawiasz się jak rozpocząć promowanie jej w Internecie lub dotychczasowe działania nie przynoszą zadowalających efektów, a może chcesz się dowiedzieć jaka reklama firmy w Internecie przyniesie Ci najszybciej pierwszych klientów? Dobrze trafiłeś. W tym artykule dowiesz się jak powinna wyglądać skuteczna reklama marketingowa, które metody i kanały są najskuteczniejsze i w jaki sposób możesz je zastosować w swoim biznesie. Zapraszam do lektury!

Zapisz się do newslettera!

W tym artykule poznasz skuteczne sposoby reklamy takie jak:

Kiedy reklama jest skuteczna?

Wyznacznikiem skuteczności reklamy jest ROI (ang. return on investment - zwrot z inwestycji). Jeżeli ROI z inwestycji będzie dodatni, czyli koszt reklamy w Internecie będzie niższy niż wygenerowany w ten sposób zysk. Pożądanym efektem powinno być znalezienie takiej formy reklamy, aby utrzymać zwrot z inwestycji na jak najlepszym poziomie lub osiągnąć jak najwyższą sprzedaż (w zależności od przyjętej strategii). Poniżej przedstawiam najskuteczniejsze według mnie formy reklamy w Internecie. Sprawdź, które pomogą Ci w rozwijaniu biznesu.

1. Pozycjonowanie strony internetowej

Codziennie setki tysięcy osób korzysta z wyszukiwarek internetowych do znalezienia interesujących ich informacji, produktów i usług. Warto zatem zadbać, aby strona Twojej firmy wyświetlała się jak najwyżej i jak najczęściej. W Polsce, z wyszukiwarki Google korzysta ponad 88% internautów, dlatego właśnie na tej wyszukiwarce należy skoncentrować działania.


Fakty związane z pozycjonowaniem strony w internecie

Pozycjonowanie jest to zdecydowanie jedna z najskuteczniejszych form reklamy w Internecie - organiczne wyniki wyszukiwania cieszą się nadal bardzo dużym zaufaniem. Dobrze wypozycjonowana strona może zapewnić ci stały dopływ nowych klientów. Jest to też zazwyczaj jedna z najtańszych form reklamy (biorąc pod uwagę koszt pozyskania jednego kliknięcia). Pozycjonowanie to szereg działań polegających na optymalizacji kodu strony oraz znajdujących się na niej treści w taki sposób, aby jak najlepiej odpowiadały na zapytanie użytkownika oraz oczekiwania robota Google. Niestety, pozycjonowanie to proces czasochłonny, a efekty tych działań są widoczne dopiero po kilku, a czasem nawet kilkunastu miesiącach.

Pozycjonowanie SEO to również działania off site, takie jak pozyskiwanie wartościowych linków prowadzących do strony. Działania te wymagają dużej wiedzy specjalistycznej, ponieważ nie wszystkie czynniki, które Google bierze pod uwagę są znane. W związku z tym, że algorytmy cały czas ewoluują, praca specjalisty SEO polega na częstej analizie poszczególnych elementów strony i wyników wyszukiwarki oraz korygowaniu tych elementów.

Strategia przyjęta przy pozycjonowaniu będzie różniła się w zależności od branży, ponieważ inaczej należy podejść do zagadnienia jeżeli chcemy promować serwis lokalny a inaczej program komputerowy czy sklep online. Istotnym czynnikiem wpływającym na skuteczność tej formy reklamy przedsiębiorstwa będzie dobór odpowiednich słów kluczowych. Niewłaściwe frazy nie będą generowały leadów pomimo wysokich pozycji.

Dla kogo?

Pozycjonowanie sprawdzi się niemal we wszystkich branżach. Wyjątek mogą stanowić produkty i usługi bardzo niszowe lub innowacyjne, które nie są jeszcze internautom znane, a co za tym idzie nie są wyszukiwane.

Kiedy zobaczysz efekty

Na efekty trzeba poczekać od kilku do kilkunastu miesięcy - w zależności od branży, historii Twojej domeny i konkurencyjności fraz.

Kliknij i wypełnij formularz, aby otrzymać bezpłatną wycenę!

2. Skuteczna reklama firmy w Google Ads (AdWords)

Jeżeli chcesz, aby reklama, w którą zainwestujesz, przyniosła ci natychmiastowy efekt, warto sięgnąć po Google AdWords (obecnie Google Ads). Google umożliwia wyświetlenie płatnej reklamy w wynikach wyszukiwania oraz w sieci partnerów Google. Reklama ta jest rozliczana w modelu PPC (z ang. Pay Per Click) - czyli płatna za kliknięcie. Stawka za kliknięcie jest uzależniona od konkurencji na dane słowo kluczowe i może się wahać od kilkunastu groszy do nawet kilkudziesięciu złotych.


W jaki sposób Google określa koszt i pozycję reklamy

Podczas wyszukiwania w Google, dla słowa kluczowego, dla którego reklamodawcy ustawili kampanię, odbywa się licytacja, w której Google ustala kto i na jakiej pozycji zostanie wyświetlony w wynikach wyszukiwania. W licytacji brane są pod uwagę takie czynniki jak: jakość strony docelowej, jakość reklamy oraz zadeklarowana maksymalna stawka za kliknięcie.

W ramach usługi, Google udostępnia różne typy reklam. Do najpopularniejszych należą: tradycyjna reklama tekstowa (znana z wyników wyszukiwania), reklama produktowa, reklama graficzna (wyświetlana w sieci partnerów Google), w tym reklama śledząca - remarketing.

Aby rozpocząć konfigurację kampanii wystarczy zalogować się swoim kontem Google na stronie: https://ads.google.com. Samo korzystanie z usługi jest darmowe, a w sieci znajdziesz wiele poradników jak utworzyć samodzielnie kampanię. Może się jednak okazać, że jeżeli nie skonfigurujesz jej w optymalny sposób to nie wygeneruje ona wartościowego ruchu, a budżet zostanie "przepalony" na kliknięcia, które nie wygenerują konwersji (sprawdź co to jest konwersja).

Dla kogo?

Chyba nie ma branży, w której nie można byłoby zastosować Google AdWords (Ads). Średnio opłacalna może się jednak okazać w przypadku branż, w których konkurencja jest bardzo wysoka, a nasza marża zbyt niska.

Kiedy zobaczysz efekty?

Efekty prowadzenia kampanii powinny pojawić się niemal od razu. Po uruchomieniu poprawnie skonfigurowanej kampanii, twoja strona odnotuje wzrost ruchu z tego kanału.

Kliknij aby otrzymać bezpłatną wycenę!

3. Wizytówka Google i pozycjonowanie w mapach

Jeżeli świadczysz usługi lub sprzedajesz produkty lokalnie, reklamowanie firmy w Internecie rozpocznij od założenia wizytówki w Google Moja Firma - https://www.google.com/intl/pl_pl/business/. Jest to darmowa usługa od Google, która ułatwia odnalezienie firm w Twojej okolicy.


Dlaczego warto prowadzić wizytówkę Google

W wizytówce możesz podać podstawowe informacje o firmie, dokładny adres, wstawić logo, zdjęcia i wideo, a nawet dodać produkty i usługi. Warto też zadbać, aby zadowoleni klienci zostawili opinię w wizytówce - pozwoli to w przyszłości podnieść konwersję przy kolejnych wyświetleniach.

Użytkownik dostaje wszystkie niezbędne informacje jeszcze w wyszukiwarce, bez konieczności przechodzenia do strony. Może w łatwy sposób wykonać połączenie czy wyznaczyć trasę z telefonu, a w niektórych branżach nawet zarezerwować stolik lub umówić się na wizytę.

Więcej na temat wizytówek Google przeczytasz u nas na blogu:
Google My Business - Jak stworzyć wizytówkę Google?
9 skutecznych porad jak wypozycjonować wizytówkę w Mapach Google
oraz
Jak dodać restaurację do Google Maps i pozyskać klientów?

Dla kogo?

Dla wszystkich firm świadczących usługi lokalnie.

Kiedy zobaczysz efekty?

Pierwsze efekty powinny pojawić się już po kilku dniach od uzupełnienia profilu. Jej skuteczność będzie rosła wraz z rozbudową profilu o treści, a zwłaszcza opinie klientów.

Jeżeli nie masz czasu zajmować się prowadzeniem wizytówki Google, możemy zrobić to za Ciebie! Chcesz dowiedzieć się jaki to koszt? Kliknij aby otrzymać bezpłatną wycenę!

Kliknij i wypełnij formularz, aby otrzymać bezpłatną wycenę!

4. Social Media - prowadzenie konta na Facebooku i Instagramie

W zestawieniu najskuteczniejszych form reklamy w marketingu internetowym nie mogło zabraknąć oczywiście social mediów. Prowadzenie firmowego profilu na takich platformach jak Facebook, Twitter, Instagram czy Linkedin to absolutny must have. Rodzaj i formę komunikacji oczywiście należy dostosować do profilu i polityki danej firmy, ale główne założenie (pokazanie "ludzkiej twarzy" i profesjonalizmu marki) pozostaje bez zmian.

Badania pokazują jednak, że sam fakt posiadania konta nie zwiększa sprzedaży. Tylko regularnie prowadzone fanpage’e, z ciekawymi i wartościowymi informacjami, są w stanie przynieść wymierne korzyści. Intensywność publikacji to temat również zależny od specyfiki danej branży i sezonowości. Jeżeli chodzi o Facebook'a, dobrą praktyką w branżach usługowych jest publikowanie od 1 do 5 postów tygodniowo. W przypadku sklepów internetowych może to być nawet kilka postów dziennie.


Fakty o korzystaniu z social media w Polsce

Pamiętaj jednak, że widoczność posta na tablicy fanów to zaledwie kilka %. Aby Twoja kampania w social mediach odniosła sukces niezbędne będzie wykorzystanie płatnego promowania postów. Przy wykorzystaniu adsów bardzo istotne będzie precyzyjne określenie Twojej grupy docelowej. Grupa ta, to osoby, które z największym prawdopodobieństwem będą zainteresowane skorzystaniem z Twoich usług czy zakupem produktów. Social media świetnie sprawdzą się jako narzędzie wspomagające inne działania marketingowe takie jak pozycjonowanie stron czy content marketing.

Dla kogo?

Facebook - dla wszystkich

Twitter - głównie firmy b2b

Instagram - wszystkie firmy, których produkty lub usługi są kupowane na podstawie oceny wizualnej czyli sklepy internetowe, branża beauty/healthy czy moda.

LinkedIn - firmy b2b, biznesy, w których chcesz dotrzeć do osób na konkretnych wyższych stanowiskach.

Kiedy zobaczysz efekty?

Budowanie zaufanego i zarazem skutecznego profilu w mediach społecznościowych to czasochłonny proces. Dotarcie do potencjalnych klientów może ci jednak skrócić wykorzystanie płatnych kampanii Facebook Ads.

Potrzebujesz pomocy przy prowadzeniu social mediów? Napisz do nas! Pomożemy Ci zbudować skuteczną strategię marketingową i odciążymy w publikacjach!

Kliknij i wypełnij formularz, aby otrzymać bezpłatną wycenę!

5. Blog firmowy czyli content marketing

Prowadzenie bloga firmowego pozytywnie wpływa na budowanie wizerunku marki i zwiększanie sprzedaży. Jak pokazują badania, firmy prowadzące bloga odnotowują średnio o 67% więcej leadów, od firm, które tego nie robią.


Zalety stosowania content marketingu

Zadanie to będzie wymagało zainwestowania sporej ilości czasu oraz konsekwencji w publikacjach. Widoczność efektów będzie zależała od stopnia wypozycjonowania strony oraz jakości przygotowanych wpisów.

Aby kreować się na eksperta w danej dziedzinie i tym samym wpływać na decyzje zakupowe potencjalnych klientów należy pamiętać, aby artykuł, który chcemy opublikować na naszym blogu rozwiązywał jakiś problem, odpowiadał na konkretne pytania. Tematy poruszane na takim blogu nie powinny być wybierane przypadkowo, na wyczucie. Dobrą praktyką jest wykonanie wcześniej researchu obejmującego wybór głównego wątku, tematów do poruszenia, zwrotów i słów, które powinny zostać zawarte w danym artykule. Publikowanie contentu opartego o tak przygotowaną analizę nie tylko umożliwia osiągnięcie wysokich pozycji w Google, ale zapewnia również pozytywny UX dla użytkowników szukających odpowiedzi na wątpliwości związane z produktem/usługą w kompleksowy sposób pokrywając tematykę zagadnienia.

Pamiętaj, że w większości przypadków blog powinien znajdować się w obrębie domeny, a nie na subdomenie. Dzięki temu linki prowadzące do Twojego bloga będą mogły wzmocnić podstrony ofertowe, czy kategorie produktów poprzez linkowanie wewnętrzne.

Dla kogo?

Dla wszystkich. Branże, które mogą wynieść mniejsze korzyści to te, z których usług korzysta się szybko, tu i teraz np: pomoc drogowa.

Kiedy zobaczysz efekty?

Content marketing to forma reklamy, która wymaga cierpliwości i czasu. Jej efekty będą też zależne od jakości strony. Jeżeli jednak zakładamy, że publikujemy wpis na przyzwoicie widocznej w Google stronie, to jest szansa, że już po zaindeksowaniu przez Google podstrony, zacznie ona generować ruch. Nie masz czasu na prowadzenie bloga samodzielnie lub nie jesteś zadowolony z efektów jakie Twój blog generuje? Napisz do nas!

Kliknij i wypełnij formularz, aby otrzymać bezpłatną wycenę!

6. Kanał na YouTube

YouTube to obecnie najprężniej rozwijająca się platforma społecznościowa i jednocześnie chyba najmniej eksploatowana przez firmy jako narzędzie marketingowe. Na YouTube możemy umieścić swoje reklamy, na przykład na popularnych kanałach powiązanych tematycznie za pośrednictwem Google Ads lub stanąć po drugiej stronie i wykorzystać serwis do publikacji tworzonego contentu.


Polski YouTube w liczbach

Jeżeli uważasz, że to co robisz w jakiś sposób jest w stanie zaciekawić szerszą publikę, rozważ założenie własnego kanału z regularnymi publikacjami. Jeżeli prowadzisz sklep internetowy możesz opowiadać o produktach, pokazywać je i testować. Jeżeli ktoś szuka informacji o produkcie i nie jest zdecydowany, na którą markę się zdecydować to z dużym prawdopodobieństwem trafi na Twój film i być może przyczynisz się do jego decyzji zakupowej. Należy tutaj pamiętać, aby dobrze dobrać tytuł i przygotować opis filmu z linkami do omawianych produktów, aby oglądający w prosty sposób mógł wylądować na podstronie omawianego produktu.

Więcej o tym przeczytasz w artykule Marka o optymalizacji filmów youtube.

Dla kogo?

Praktycznie każda branża znajdzie tutaj pole do popisu. Co, jeżeli nic nie sprzedajesz a świadczysz usługi? Na przykład, jeżeli prowadzisz firmę budowlaną, poprzez publikację filmów z realizacji usług możesz podkreślić swój profesjonalizm i skłonić potencjalnych klientów do skorzystania z usług Twojej firmy. Nawet adwokat czy lekarz (zawody, które nie mogą się reklamować) mogą poprzez udzielanie porad i tłumaczenie pewnych zagadnień budować swoją markę osobistą.

Tak naprawdę pomysłów jest tyle co firm. Pamiętaj tylko, że będzie Cię to kosztowało sporo czasu i wysiłku, tak więc tyle samo wysiłku włóż w optymalizację i promowanie filmu w social mediach i sieci. Niech poświęcony czas procentuje.

Kiedy zobaczysz efekty?

Efekty tego typu reklamy zazwyczaj będą zależały od jakości produktu, który zaoferujemy, czyli im wartościowszy content dostarczymy tym efekty będą bardziej spektakularne. W teorii, przejścia powinny pojawić się już po publikacji jednego filmu, jednak sposób ten okaże się wymierny dopiero, gdy nasz kanał urośnie w siłę.

W przypadku, gdy działania na YouTube ograniczysz do wyświetlania reklam w filmach i ich otoczeniu, efekty będą widoczne od razu.

Jeżeli szukasz pomysłu jak wykorzystać YouTube w Twojej firmie lub potrzebujesz pomocy z pomocy przy optymalizacji kanału napisz do nas, na pewno pomożemy!

Kliknij i wypełnij formularz, aby otrzymać bezpłatną wycenę!

7. E mail marketing - Mailing

Mogłoby się wydawać, że jest to przestarzała i mało skuteczna forma marketingu internetowego, ale jak powiada Radek Kotarski - nic bardziej mylnego. Według raportu opublikowanego przez firmę Compass, mailing zajął drugie miejsce wśród najlepiej konwertujących kanałów marketingu w sklepach internetowych. Dlaczego tak jest? Jeżeli realizujemy mailing w ramach newslettera, każdy kto zapisał się do niego świadomie wyraził zgodę na otrzymywanie maili ofertowych. Zna Twój sklep i wie, że zakupy u Ciebie są bezpieczne i dla niego korzystne.


Skuteczność newslettera i powody, dla których użytkownicy się do nich zapisują

Warto pamiętać, że im bardziej wiadomość będzie spersonalizowana, tym będzie ona skuteczniejsza. Powinna zawierać hasło Call to action, na przykład w postaci przycisku, który przeniesie nas do produktów objętych promocją. Pamiętaj, aby umieścić przy zapisie do newslettera checkbox ze zgodą na przetwarzanie danych osobowych oraz w każdej wiadomości możliwość wypisania się z mailingu.

Dla kogo?

Przede wszystkim dla sklepów internetowych, blogów czy stron firmowych z blogiem.

Kiedy zobaczysz efekty?

Pierwsze efekty wykorzystania tego typu reklamy w Internecie powinny pojawić się w kilka godzin po wysłaniu wiadomości.

Podsumowanie

Marketing internetowy jest rozległą dziedziną i zdaję sobie sprawę, że jest jeszcze wiele ciekawych sposobów na reklamę. W powyższym artykule przedstawiłem najpopularniejsze i zarazem najskuteczniejsze moim zdaniem formy reklamy w Internecie. Starałem się też określić w jakim przypadku każda z nich sprawdzi się najlepiej, ale pamiętaj, że nie ma jednej skutecznej metody czy scenariusza marketingu internetowego i każda branża i biznes będzie miał swoją specyfikę. Jeżeli dopiero rozpoczynasz swoją przygodę z marketingiem to najprostszym sposobem na weryfikację, które formy reklamy w Internecie będą dla Twojej firmy najskuteczniejsze, będzie przeanalizowanie poczynań Twojej bezpośredniej konkurencji. Przeanalizuj ich strony internetowe, social media, sprawdź czy korzystają z Google Adwords (Ads), czy zapisz się do ich newslettera, a następnie... testuj ;).

Artykuł Ci się spodobał lub czegoś Ci zabrakło? A może z czymś się nie zgadzasz? Bardzo proszę, zostaw swoją opinię w komentarzu poniżej. Chętnie odpowiem na Twoje pytania.

Z firmą związany niemal od początku jej istnienia. Specjalizuje się w analizie potrzeb klienta i znajdowaniu najlepszych rozwiązań marketingowych. Odpowiedzialny za kontakt bezpośredni oraz planowanie strategii marketingowych. Przy współpracy z klientem zawsze kieruje się zasadą win-win. Odpowiedzialny za stabilny rozwój i prawidłowe funkcjonowanie firmy.

(5/5), głosów: 20
Ocena strony:
1 komentarz
ArturZ
2019-08-31, 11:41
Dzięki za garść cennych informacji z tego co napisałeś rozumiem, że jeżeli mam restauracje i świadczę usługi lokalnie to najlepiej sprawdzi się pozycjonowanie w mapach?
Wojciech Budziak
2019-09-04, 07:00
Najlepiej sprawdzi się marketing prowadzony na wielu frontach. Zacznij od wizytówki bo to absolutne must have. Prowadź social media, ale tak z życiem - post dziennie. To powinno dać Ci wymierne korzyści. Dodaj się do Tripadvisora, foursquare, itp. Jeżeli te kanały będziesz mieć opanowane skup się na pozycjonowaniu strony lub google ads. Powodzenia!
Szanowni Państwo, nasz serwis stosuje pliki cookies. Możecie określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w przeglądarce. Więcej.