YouTube w marketingu internetowym firm

10 minut czytania

O serwisie YouTube powiedziane i napisane do tej pory było wiele. Jednak z pozycji marketingowca ten serwis internetowy założony w 2005 roku staje się coraz ciekawszym medium komunikacji pośredniej pomiędzy firmami a potencjalnymi klientami. W naszym kraju pojawił się 2 lata później i od 2007 roku stał się bezkonkurencyjnym serwisem z muzyką oraz filmami. W tym artykule dowiesz się jak odpowiednio wykorzystać YouTube w procesie pozycjonowania. Dzięki kilku prostym trikom, nie wymagającym dużego nakładu czasu, zwiększysz ilość osób, które z tego źródła nie tylko poznają Twoją markę, ale możesz skłonić ich do odwiedzenia swojej strony, zapoznania się z Twoją ofertą, a nawet do zakupów. Przeczytaj nasz poradnik i dowiedz się o kilku prostych metodach, które możesz wykorzystać na swoim kanale.

W artykule przeczytasz o następujących tematach:

Według danych statystycznych dostarczanych nam przez YouTube, co miesiąc ponad 1,9 miliarda użytkowników odwiedza ten wyjątkowy serwis. A jak ta sprawa wygląda w Polsce?, Według pomiaru serwisów www, przeprowadzonego przez Gemius/PBI, w lutym 2018 roku aż 21 milionów Polaków odwiedziło YouTube. Wynik ten przełożył się na to, że YouTube stał się trzecią najpopularniejszą stroną w polskim Internecie. Jednak trzeba zaznaczyć, że od dnia założenia serwisu, liczba użytkowników systematycznie rośnie, co potencjalnie wpływa na coraz większe zasięgi naszych filmów. Oczywiście wraz z rosnącą popularnością YouTube, rośnie również ilość kanałów i filmów, co sprawia, że bycie zauważonym przez użytkowników staje się coraz trudniejsze.

Również coraz więcej firm decyduje się na stworzenie swojego kanału na YouTube. Jednak wiele osób nie zdaje sobie sprawy, co wyróżnia firmy, które osiągają sukces na serwisie, od tych które nie mogą ze swoim contentem wybić się wśród większej widowni.

Jak działa algorytm YouTube

Podobnie, jak w przypadku wyszukiwarki Google, tak samo serwis konglomeratu Alphabet Inc. nie zdradza jak dokładnie działa algorytm wpływający na to, które filmy są przedstawiane użytkownikowi. Mamy jednak sporo poszlak wskazujących na to, które elementy decydują, że to właśnie Twój film zostanie zaproponowany użytkownikowi. Jednym z filtrów, które algorytm bierze pod uwagę, jest tak zwany filtr użytkownika. Analizuje on historię obejrzanych filmów, aktywności użytkownika czy ważną metrykę ukrytą pod nazwą Watch Time. W skrócie ,określa ona ile minut użytkownicy spędzili, oglądając dany film.

Watch Time - Załóżmy, że posiadamy 2 filmy o tej samej tematyce. Pierwszy z nich trwa 5 minut i obejrzało go od początku do końca 100 osób, co daje nam wynik 500 minut. W przypadku drugiego filmu trwał on 10 minut, ale obejrzało go 70 osób, a średnia długość wyświetlenie filmu wynosiła ok 80% jego długości. Daje nam to wynik 560 minut. Dla YouTube to właśnie ten drugi film ma lepszą metrykę Watch Time, ponieważ użytkownicy spędzili więcej czasu, w którym mogą obejrzeć reklamy, na których serwis zarabia. Watch Time wlicza pośrednio również czas spędzony przez użytkownika na sugerowanych filmach o podobnej tematyce.

Drugim filtrem jest filtr rankingu, składający się z dziesiątek, a nawet setek czynników odpowiedzialnych za to, jak długi Watch Time generować może film. Postaram się wymienić te czynniki, które według mnie mają największy wpływ na algorytm . Pierwszym co ujrzymy po wpisaniu danej frazy w wyszukiwarkę na serwisie jest tytuł filmu, fragment opisu, jak również miniatura. Im ciekawszy i bardziej przykuwający uwagę tytuł, tym większa szansa na to, że użytkownik otworzy film. To samo tyczy się często zaniedbywanego opisu filmu. Temat ten omówię szerzej w dalszej części artykułu.

Pozostałe czynniki rankingowe algorytmu YouTube

Elementy, które na pierwszy rzut oka nie wpływają na użytkownika, a czynnikami rankingowymi:

  • Siła kanału - pod uwagę brana jest ogólna liczba subskrypcji, wyświetleń, wiek kanału czy często niedbale dodane keywordy kanału
  • Reakcja użytkowników - liczba wyświetleń filmu, komentarze, dodanie do playlisty czy łapki w górę
  • Udostępnienie filmu na portalach społecznościowych czy poprzez e-mail
  • Keywords - wybrane keywordy do każdego z filmów odpowiadają na zapytania użytkowników. Ich ilość oraz dopasowanie do tematyki filmu są niezmiernie ważne.

Ciekawostka: Do znalezienia słów kluczowych wykorzystaj podpowiedzi Google, wpisując frazę w przeglądarkę, skorzystaj z narzędzia Surfer, Planera Słów Kluczowych czy ze stron takich jak answerthepublic.com.

Stwórz przyciągający widzów opis filmu na YouTube

Jako aktywny użytkownik serwisu YouTube coraz częściej patrzę na filmy przez pryzmat optymalizacyjny. Dobrze zoptymalizowane opisy są jedną z najczęściej widocznych elementów, które oddzielają filmy na górze rankingu od podobnych filmów o tej samej tematyce, których algorytm nam nie pokazuje na pierwszej stronie. Zacznijmy jednak od podstaw, o których wielu twórców często zapomina, co odbija się na słabej oglądalności. Opis składa się z dwóch części. Pierwszą z nich jest część podstawowa, która wyświetla nam się zarówno w wynikach wyszukiwania, jak i opisie filmu. Druga część pokazuje nam się dopiero, po kliknięciu “Pokaż Więcej”.

Warto więc zastanowić się jakie elementy powinny znaleźć się w każdej z części. Również YouTube wraz z twórcami pomaga początkującym lub mniej doświadczonym użytkownikom w określeniu tego, co powinno znajdować się w każdym opisie.

Pierwsza część opisu filmu powinna zawierać niezbędne informacje, które pomogą użytkownikom zrozumieć, co znajdować będzie się w materiale wideo. Dobrze dopasowany opis pozwoli na lepsze dopasowanie wyników wyszukiwania do zapytania użytkownika. Dlatego zalecane jest wykorzystanie najważniejszej frazy zarówno w tytule filmu, jak i na początku jego opisu. Druga część wykorzystywana jest najczęściej do przekazania informacji o kanale, firmie czy innych filmach wrzucanych przez użytkownika. Już tak podstawowe informacje pozwolą na zwiększenie wyświetleń Twoich filmów, a co za tym idzie, zwiększenie czynnika Watch Time.

Warto zadbać o to, by opis był napisany naturalnie, bez zbędnego keyword stuffingu. Użytkownicy przywiązują do opisu dużą wagę, dlatego warto przyłożyć się do właściwego przygotowania unikalnego dla każdego filmu opisu. Oczywiście mogą pojawiać się w nim wspólne elementy takie jak odnośniki do portali społecznościowych, strony firmy czy innych adresów, gdzie znaleźć można informację o firmie/twórcy. Cały opis posiada limit 5000 znaków, nie musimy jednak zawsze w pełni go wykorzystać. Na ogół większość filmów posiada opis w granicach od 200 do 300 słów. Pierwsza część opisu zawiera 150 znaków, dlatego tak ważne jest, jak w przypadku meta description, odpowiednie redagowanie tej części opisu. Również YouTube sam poleca wykorzystanie właśnie w tych 150 znakach słów kluczowego.

Praktyczne wykorzystanie opisu na YouTube

Pokrótce chciałbym pokazać efekty działania tylko z opisami przy filmach na kanale jednego z naszych klientów. Klient posiada sklep internetowy, prowadząc przy tym kanał na YouTube z wykorzystaniem produktów przez niego oferowanych. Znajdziemy na nim głównie porady oraz przepisy dla amatorów produkcji domowego alkoholu. Bez ingerencji w treści udostępnianych przez nich filmów, wykorzystaliśmy czynnik rankingowy, jakim jest opis pod filmem do sprawdzenia jaki wpływ będą miały przeprowadzone przez nas zmiany na ruch generowany właśnie z tego źródła i ewentualne zakupy, które zostaną z niego dokonane. Plan działania polegał na przygotowaniu wzoru opisu pod filmem, który w zależności od tematu filmu będzie delikatnie korygowany.

Sprawdźmy dane z analyticsa przed wprowadzeniem działań

Jak widzimy, filmy nie generowały wielu przejść na stronę sklepu, ponieważ dotychczasowe opisy nie zawsze posiadały odnośnik do strony, jak również nie ułatwiały znalezienia pojedynczego produktu lub kategorii, w której znajdowały się produkty wykorzystane w materiale video.

Nasze zmiany polegały na przygotowaniu unikalnego opisu zachęcającego do obejrzenia filmu oraz późniejszego odwiedzenia sklepu w poszukiwaniu akcesoriów i sprzętu użytego w filmie. W pierwszym zdaniu zawarta była fraza, zakreślenie tematyki filmu oraz linki do:

  • 3 produktów lub kategorii,
  • strony sklepu,
  • profilu na facebooku.

Już miesięczna praca przyniosła następujące efekty.:

Wzrost liczby użytkowników, w tym tych, którzy odwiedzają stronę po raz pierwszy był dużym zaskoczeniem. Działania niewymagające dużego nakładu czasu pozwoliły na wzrost użytkowników z tego kanału na poziomie 250%, dodatkowo zwiększając przychody z tego źródła o 210%.

Screen powyżej ilustruje efekty działań dotyczących opisu filmu w przedziale czasowym od 1 kwietnia do 22 czerwca. Jak widać, udało nam się nie tylko zwiększyć ilość wejść na stronę, ale wzrosła również ilość transakcji przeprowadzanych przez użytkowników YouTube.

Podsumowanie

YouTube jest serwisem internetowym, obok którego nie możemy przechodzić obojętnie. Wykorzystując jego potencjał mamy możliwość nie tylko zwiększyć świadomość swojej marki w Internecie, ale również przyciągnąć użytkowników, którzy spędzają zdecydowanie mniej czasu, wykorzystując przeglądarkę Google. Dane przedstawione we wpisie pokazały wielu użytkownikom, jak popularnym serwisem w Polsce jest YouTube. Chociaż samo wybicie się spośród wielu kanałów o podobnej tematyce może wymagać dłuższego okresu czasu i wysiłku ze strony osoby prowadzącej kanał, to zdecydowanie warto się nad tym pochylić. Z naszego artykułu dowiedziałeś się jakie czynniki mają wpływ na to, które filmy zostaną zaproponowane e użytkownikowi oraz na co zwrócić uwagę dodając sam film. To w głównej mierze kreatywność oraz sukcesywne dodawanie nowego contentu sprawi, że Twoja marka stanie się dużo bardziej rozpoznawalna. Niezależnie od tego, czy przedstawiać będziesz produkty, usługi czy sposób działania swojej firmy w każdej dziedzinie znajdziesz niszę, którą możesz wypełnić.

 

Na co dzień zajmuje się optymalizacją stron WWW w oparciu o wcześniej opracowane strategie długoterminowe. Poszukujący nowości ze świata SEO , które chętnie sprawdza w swoich projektach. Przygotowuje również unikalne treści na strony klientów, wykorzystując doświadczenie zdobyte w Copywritingu. Prywatnie mocno zainteresowany nowymi technologiami, fan spędzania wolnego czasu na łonie natury.

 
(5/5), głosów: 5
Ocena strony:
Szanowni Państwo, nasz serwis stosuje pliki cookies. Możecie określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w przeglądarce. Więcej.